Årets designer: TAF Arkitektkontor
Det är bara några månader sedan jag senast hälsade på Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom i det före detta bageriet på Söder. Då var anledningen att TAF Arkitetektkontor fått Bruno Mathsson-priset och Gabriella och Mattias utsåg glatt 2017 till ”prisernas år”. Det skulle visa sig bli ännu mer sant. Nu när vi ses igen är det för att vi valt att ge TAF ELLE Decoration Swedish Design Awards som Årets Designer 2018.
Men även om det gångna året har inneburit mycket hyllningar och uppmärksamhet för femtonårsjubilerande TAF är det i första hand ett år av arbete och ett år när nya projekt och produkter har presenterats, och det är för deras sakliga men samtidigt mänskliga design vi på ELLE Decoration väljer att utnämna dem till Årets designer. Gabriella och Mattias står alltid för någonting gediget och genomarbetat, oavsett om det handlar om större inredningsprojekt, utformning av mässmontrar eller produktdesign. Kanske är det deras sätt att arbeta tillsammans som är hemligheten bakom den höga kvaliteten:
– När vi börjar med ett nytt uppdrag är det först en ordbaserad process och sedan en formbaserad process. Vi försöker omge oss med material och små grejer som vi har nytta av i idéprocessen, berättar de.
De visar idéhyllan, fylld av småsaker och materialprover – saker som för någon annan mest ser ut som skräp, men som är viktiga referenser när de jobbar. Mattias berättar att de en gång bad en praktikant att städa upp lite i hyllan och att det då försvann saker som var viktiga för dem, men som ingen annan kunde se värdet i.
– Att referera till riktiga grejer som har proportioner, material och yta är värt mycket mer än att googla, säger Mattias.
För att kunna arbeta vidare med idéerna direkt har de också en verkstad i lokalen. I den kan de bygga småskaliga modeller av både produkter och rum.
Att arbeta med olika skalor och olika typer av projekt är en av TAF:s styrkor. Redan när de startade för femton år sedan bestämde de sig för att arbeta med både inredningsarkitektur och produktformgivning, och det har de fortsatt med. Under det senaste året har de ägnat mycket tid åt inredningen på Svenska Institutet i Paris och där har de arbetat med att inredningen ska kunna berätta något om kopplingen mellan Frankrike och Sverige, både i dag och tidigare i historien.
– Vår profession är både inredningsarkitekter och produktformgivare, och vi värnar om den nischen. Vi jobbar från insidan och ut, säger Gabriella.
– Det blir bra synergieffekter mellan rumsliga projekt och produktdesign – det är helt enkelt en fantastisk idégenerator att rita rum, säger Mattias.
En av årets allra mest uppmärksammade möbler är TAF:s soffa Bleck för Gärsnäs och nu i februari har de utformat hela Gärsnäs monter och där kommer det även att finnas vad de kallar ”ett embryo till en ny produkt”, en hylla som hör ihop med soffan. Och för Skagerak kommer de att presentera en utveckling av serien Overlap på mässan. Det är så de jobbar, helt enkelt. De värnar både om relationer och sina produkter genom att inte släppa dem direkt, utan se hur de kan arbeta vidare med dem och tillsammans med företag de jobbat med förut.
Och namnet då? TAF Arkitektkontor antyder någonting mer än ett kontor med två personer … Gabriella och Mattias berättar att de från början var tre, när även Daniel Franzén ingick i gruppen, och att bokstäverna TAF är precis i mitten av de tre efternamnen Franzén Gustafson Ståhlbom. Att ordet också har en betydelse är en lycklig och passande slump: ”taf” är vardagsfranska för ”jobb”.
Motivering: ”Produktdesign, inredningsarkitektur, scenografi – ingenting är främmande för denna duo som bevisar att ett plus ett kan bli mycket mer än två.”
Foto Mikael Lundblad