ELLE-galan 2020: Tôteme vann Årets designer!

17 jan, 2020
AvLisa Arnell
Årets designer Karl Lindman och Elin Kling för Toteme på ELLE-galan 2020
Med Tôteme har Årets designer Elin Kling och Karl Lindman skapat den ultimata garderoben för den samtida kvinnan och hennes liv. ”Vi vill att de som klär sig i Totême ska känna sig självsäkra och bekväma, i varje situation.”
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Årets designer på ELLE-galan 2020 är Tôteme. Vi har pratat med grundarna, Elin Kling och Karl Lindman, om vinsten och hur resan har varit från start till nu.

Varmt grattis! Hur känns det?

– Tack! Vi tycker det är superkul att få detta erkännande av ELLE, och med den fantastiska responsen från våra följare.

Det har bara gått fem år sedan ni släppte er första kollektion, hur har resan varit?

– Det har varit fantastiskt hittills. Vi är mer sofistikerade i dag än när vi började, men det är samma passion och instinkt som driver oss framåt nu. “Work in progress”-känslan är kärnan i allt vi gör, och det är så vi vill ha det.

Hur skulle du beskriva Totême?

– Totême bygger en garderob med något för varje tillfälle. Färre plagg som skapar specifika looks. Med varje kollektion är syftet att definiera Totême-kvinnan och hennes vardagsrutin.

Vilken känsla vill ni väcka?

– Vi vill att de som klär sig i Totême ska känna att de alltid har något att ha på sig. De ska känna sig självsäkra och bekväma, i varje situation.

Annons

Största lärdomar hittills? 

– Den största lärdomen vi gjort är att det inte finns några genvägar. Man måste lägga fokus på att ta fram en stark produkt – det är det enda sättet man kan bygga något autentiskt och meningsfullt på, i längden.

Under samma tid har ni dessutom fått två barn, wow! Bästa tips för att få till livsbalansen?

– Det kan vara svårt att stänga av jobbet, men Karl och jag blir bättre och bättre på det. Vi älskar våra jobb, och Totême är, till stor del, en reflektion av våra egna liv och värderingar.

Vad väntar framöver för Totême? 

– Vi ser fram emot att introducera varumärket till fler människor på nya marknader, och att komplettera Totême-looken med accessoarer.

Foto: Frank Nordgren, David Thunander

Annons