Eytys-killarna: ”Vår första leverans sjönk på Indiska Oceanen.”

18 jan, 2017
AvLovisa Lundström
Årets accessoardesigner har gått från idé till internationellt framgångsrikt skomärke på bara tre år. Vi träffade duon bakom Eytys innan galan startade.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Motiveringen lyder:

Ständigt på språng och alltid aktuella med nya kreativa samarbeten. En superduo som erövrat världen med nyskapande unisexdesign och signatursulor – som tagit oss till nya modehöjder. Årets accessoardesigner är Eytys.

Max Schiller och Jonathan Hirschfeld Johnson är bästa vänner sedan 11-årsåldern – och kompletterar varandra perfekt.

– Alla sidor som Jonathan har, saknar jag, och tvärtom, säger Max Schiller.

Detta framgångskoncept har tagit dem från idé till internationellt framgångsrikt skomärke på bara tre år. Max sköter det kreativa, Jonathan tar hand om affären.

– Vi ville ha en typ av sko själva som vi inte hittade någonstans. Så vi gav oss in i processen att försöka ta fram en. När vi insåg hur mycket jobb det var fick vi idén att starta Eytys när vi ändå höll på. Vi hade båda kört fast lite på våra respektive jobb så tiden var perfekt för att säga upp sig och bara köra. Vi var i Tokyo när vi bestämde oss och tre veckor senare var vi igång.

Håller ni alltid sams?

– Ja, vi kommer båda från familjer och miljöer där det är högt i tak och vi gillar att argumentera, i slutändan är vi alltid överens.

Annons

Vad betyder ELLE för er?

– ELLE är en institution i Sverige, den viktigaste och mest inflytelserika tidningen. Det är en stor ära för oss att få det här priset, säger Max Schiller.

Vad är viktigast med ett par skor?

­ – Att de säger någonting, att de inger ett självförtroende, säger Max.

Varför valde ni att göra unisexskor?

– Det kom naturligt och är en självklarhet. Det finns ingen logik i att dela upp det, det handlar bara om gamla strukturer, säger Max.

Er största karriärframgång?

– När vi var i Paris för att sälja in märket första gången, helt utan förväntningar. Vi hade hyrt ett hotellrum men hade inga pengar så vi hade inte ens råd att bjuda på nåt ur minibaren. Vi köpte vatten på Monoprix som vi kylde ute på den franska balkongen. Sedan kom våra potentiella kunder, Colette, Opening Ceremony, Dover Street Market – och alla ville ta in vår första kollektion! Det kändes som att tumla runt i en torktumlare, så överraskande och kul, berättar Jonathan.

Annons

Har ni haft något bakslag?

– Massor! Men vi hade maximal otur med vår första leverans. Lastfartyget som den skeppades med gick mitt itu och sjönk, mitt ute på Indiska oceanen! Sådant händer ju inte. Och det fanns många konspirationsteorier kring detta, bland annat att fartyget även fraktade vapen till syriska rebeller. Som tur var klarade sig all besättning. Och så hade vi en försäkring, så leveransen blev bara 1,5 månad försenad. Men någonstans på havets botten ligger en massa Eytys-skor och väntar som en skatt, säger Max.

– En sådan händelse är ju bortom point of no return, men vi lärde oss sjukt mycket av händelsen, bland annat att skapa en bra relation till återförsäljarna och fabriken, säger Jonathan.

Vad är roligast med ert jobb?

– Att vi når ut till så många olika sorters människor. Vi finns i allt från skateaffärer till fina modebutiker, det älskar vi!

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Vi jobbar bara med material som gått igenom de hårdaste testerna när det kommer till miljö. Och så försöker vi göra produkter som håller för alltid, att inte tänka att det bara måste komma nytt varje säsong, säger Max.

Hur många par skor äger ni själva?

– Jag köper massor av skor som inspiration, säger Max. Så ibland när jag hittar någon raritet som de bara har kvar ena halvan av paret av så köper jag den, bara för inspiration. Jag har ett gång sådana omaka par hemma.

Ert bästa skostylingtips?

– Använd dem!

Annons