ELLE möter: Årets Nykomling Noir et Blanc

10 feb, 2009
Av
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

”Mode ska vara roligt och inte så allvarsamt!”

Namn: Petra Thoms, Linnéa Carlgren
Kollektioner: Dam
Säljer: Bland annat i Göteborg, Borlänge, Malmö, Stockholm, Rom

noiretblanc

Noir et blanc – svart och vitt. Petra Thoms och Linnéa Carlgren är

designerna bakom modemärket som från starten för drygt ett år sedan

haft något av en kometkarriär. De beskriver sin design som ”skulptural,

grafisk och bärbar, men utan basplagg” och jobbar nästan uteslutande,

som namnet skvallrar om, i svart och vitt.

– Noir et blanc startade som ett litet projekt och det var inte riktigt

tanken från början att det skulle växa så här stort, och fort. Vi

ritade och sydde upp fyra olika modeller och mailade ut bilder till

några utvalda butiker. Fyra dagar senare var hela kollektionen slutsåld.


Vad är er designfilosofi?

– Vi är stilrena som många andra svenska designers, så vår look är

delvis skandinavisk. Våra plagg utgår från mönster, vi inspireras

Annons

mycket av grafik och geometri.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi vill utöka internationellt och utveckla vårt koncept och

varumärke. Att ha en stark helhet blir viktigare för varje säsong som

går. Sedan letar vi efter nya marknader, som kanske värdesätter

detaljarbete på ett annat sätt.

Varför är mode så roligt?

– Kläder är ett sätt att uttrycka och klä ut sig på. Det är fantastiskt

att se våra plagg på köparen och hur hon valt att bära och styla dem på.

Vad uttrycker ni då?

– Lekfullhet, mode ska vara roligt och inte så allvarsamt!

Hur har Noir et blanc kul?

– När vi håller på med en ny kollektion och ser den ta form. Att få

resultat av något man jobbat med länge. Och så den kreativa biten som

man vill jobba med hela tiden. Som till exempel hantverket när vi

trycker våra tyger.

Av: Erika Vallin 

Annons