ELLE-galan: Juryn 2011!

03 jan, 2011
AvLisa Arnell
För att spara den hÀr artikeln
mÄste du vara medlem
Logga in pÄ ditt kontoellerSkapa ett konto hÀr!
Annons

För mĂ„nga Ă€r ELLE-galan frĂ€mst en kvĂ€ll i festens och glamourens tecken. Galadressade gĂ€ster som betrĂ€der röda mattan och tillsammans utgör Ă„rets mest vĂ€lklĂ€dda mingel. Men egentligen sĂ„ Ă€r det ju en fest för Ă„rets vinnare – de frĂ€msta aktörerna pĂ„ den svenska modescenen under Ă„ret som gĂ„tt. Och allt avgörs av den noga utvalda juryn.

LĂ„t oss presentera personerna som ligger bakom valen av Ă„rets vinnare:

ELLE-galajuryn 2011.

HERMINE COYET-OHLÉN
ELLEs chefredaktör och juryns ordförande.

Hur gĂ„r tankarna nĂ€r man ska komma fram till en vinnare – har det varit lĂ€tt eller blev det stora diskussioner?

Annons

– Det Ă€r alltid svĂ„rt, vi har sĂ„ mĂ„nga duktiga kreatörer i Sverige. Men ocksĂ„ vĂ€ldigt lĂ€rorikt och roligt.

Vilket Àr ditt roligaste minne frÄn en ELLE-gala?

– NĂ€r Dita von Teese strippade i ett cocktailglas, eller nĂ€r Musse Hasselvall gjorde det pĂ„ catwalken.

MARIA SOXBO
Tillförordnad redaktionschef pÄ ELLE som utöver mode Àven har totalkoll pÄ inrednings­vÀrlden.

Vad krĂ€vs för att bli Årets designer?

– Ett fantastiskt Ă„r medhöst- och vĂ„rkollektioner som Ă€r nĂ„got utöver det vanliga och som lyfter varumĂ€rket till en högre nivĂ„, samtidigt som de stĂ€mmer överens med mĂ€rkets sjĂ€l. Att Ă„stadkomma tvĂ„ kreativa fulltrĂ€ffar som dessutom ligger helt rĂ€tt i tiden Ă€r onekligen en utmaning.

Annons

Vilket Àr ditt bÀsta modeminne?

– Dött lopp mellan att gĂ„ hem med drömjackan i siden med fĂ„gelmönster frĂ„n Ann Demeulemeesters vĂ„r 2010 i en pĂ„se och att hoppa i den ljusrosa, bardotrutiga klĂ€nningen med underkjol och spetskrage till avslutningen i första klass.

Varför Àr mode viktigt?

– För att ALLA signalerar nĂ„got genom klĂ€derna de bĂ€r. Att bĂ€ra jeans och t-shirt för att man ”inte bryr sig” Ă€r ocksĂ„ ett statement, vare sig man vill eller inte. Mode Ă€r ett hantverk, ett uttryckssĂ€tt och en konstform – som dessutom har en kommersiell kraft – och dĂ€rför Ă€r det viktigt.

SOFIA RASTBÄCK
ELLEs typografi- och tonsÀkra art director.

Vilken typ av mode och designer gillar du?

– Jag faller för det minimalistiska modet som hos CĂ©line och ChloĂ© och allt som Miuccia Prada gör inspirerar mig alltid. Jag Ă€r inte sĂ„ mycket för mönster men Ă€lskar klĂ€dda knappar.

Annons

Vilket Àr ditt bÀsta minne frÄn en ELLE-gala?

– Dita von Teese i martiniglaset pĂ„ galan 2007.

Kan man se nÄgra tydliga trender inom modefotografi just nu?

– Vi ser en Ă„tergĂ„ng till klassiskt modefoto med en analog kĂ€nsla. Okonstlat, spontant och mycket pondus.

CIA JANSSON
ELLEs modechef och creative director, med stenkoll pÄ bÄde modets historia, nutid och framtid.

Hur vÀcktes ditt mode­intresse?

– Det var nĂ„gon gĂ„ng i högstadiet som jag sĂ„g en modeteckning gjord för Beckmans skola. SĂ„ upptĂ€ckte jag att Beckmans fanns, och bestĂ€mde mig för att jag ville gĂ„ dĂ€r. För mig har mode aldrig handlat om shopping, utan om sömnad, om ett hantverk.

Annons

Vilket Àr ditt bÀsta visningsminne?

– Helt klart Alexander McQueens visning för vĂ„ren/sommaren 1999, nĂ€r Shalom Harlow blev spraymĂ„lad av tvĂ„ robotar. Folk stod upp och skrek, det var helt hysteriskt. Det var som en chock att mode kunde vara sĂ„ otroligt artistiskt.

DANIEL LINDSTRÖM
Modechef pÄ Café och dÀrmed en av Sveriges största auktoriteter pÄ herrmode.

Vad krĂ€vs för att bli Årets designer?

– Originalitet, kreativitet, hög kvalitĂ© och att man lyckats fĂ„nga tidsandan pĂ„ ett professionellt sĂ€tt.

Vilket Àr ditt bÀsta minne frÄn en ELLE-gala?

– Första galan 1997 i BlĂ„ hallen i Stadshuset. Jag var nyanstĂ€lld pĂ„ vĂ„rt förlag och fick mitt livs första injektion av förbehĂ„llslös glamour.

Annons

Vilken kÀndis skulle du helst byta garderob med?

– Tom Ford. Jag kan byta bĂ„de garderob och utseende med honom, tack.

PETER ANDERSSON
ELLE-galans producent/creative director Àr Àven en av Sveriges mest framgÄngsrika hÄrstylister.

Vilket Àr ditt bÀsta minne frÄn en ELLE-gala?

– Om jag inte ska ta nĂ„gon av de fem gĂ„nger jag vunnit kan det nog inte bli nĂ„got specifikt minne. Det fĂ„r bli ELLE-galan 2009 eftersom det var den första jag producerade och det var otroligt spĂ€nnande att se att den vision jag hade fungerade.

Hur gÄr tankarna nÀr man ska komma fram till en vinnare?

– Det Ă€r sjĂ€lvklart aldrig lĂ€tt men det finns ett statut att följa och det kanske inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga som uppfyller det. Stora diskussioner har nog folk som vi om det mesta, men vi lyckades enas riktigt bra.

MADELAINE LEVY
Chefredaktör för Bon international och förlagsredaktör för svenska Bon.

Vad krĂ€vs för att bli Årets designer?

Annons

– En egen estetik, att kollektionerna speglar sin samtid, nĂ„gon form av framsteg eller lyft i förhĂ„llande till tidigare Ă„r, samt rĂ€tt mix av kreativ och kommersiell styrka.

Vilken kÀndis skulle du helst byta garderob med?

– Carey Mulligan om jag ska vara realistisk och tĂ€nka pĂ„ vad jag faktiskt skulle ha pĂ„ mig, men egentligen Daphne Guinness.

BĂ€sta modeminnet?

– Boom box, östra London, mĂ„ste varit en söndag nĂ„gon gĂ„ng under 2007. Agyness Deyn var dĂ€r, liksom Gareth Pugh och James Jeanette 
 och alla hade de mest utomjordiskt fabulösa outfits jag nĂ„gonsin hade sett. Just dĂ„ var det sĂ„ hĂ€r och nu nĂ„gonting kan bli. Bara nĂ„got Ă„r senare kĂ€ndes det fullkomligt daterat. Precis som det ska vara med mode 


SUSANNE LJUNG
Modejournalist och författare, programledare för Stil i P1.

Hur vÀcktes ditt mode­intresse?

Annons

– Med en mamma som stĂ€ndigt gick klĂ€dd som kvinnorna i Mad men fanns det ingen chans att vĂ€rja sig. I synnerhet inte som hon dessutom gav mig en Barbiedocka med vĂ€l utrustad garderob, inklusive snygga pumps. Förutom vĂ€l valda plagg till mig ocksĂ„. Detta kombinerades sedan med en regelbunden dos av Damernas vĂ€rld (som förr var veckotidning) under alla Ă„r. Total modeindoktrinering frĂ„n unga Ă„r, med andra ord.

Vad krĂ€vs för att bli Årets designer?

– En hel del! En lika vĂ€l genomtĂ€nkt som genomförd egen och konsekvent Ă„terkommande stil. Det innebĂ€r inte att göra samma sak, om och om igen, utan att plaggen har en personlig ”signatur”. Att man inte tullar pĂ„ klĂ€dernas kvalitet. Inte minst Ă€r det viktigt att klĂ€derna nĂ„r ut till publik och butik, att ha en affĂ€rsplan Ă€r viktigt det ocksĂ„.

Vilket Àr ditt favoritplagg?

– Önskar jag kunde sĂ€ga ”min nya skrĂ€ddarsydda smoking frĂ„n Tom Ford”, men handen pĂ„ hjĂ€rtat: det Ă€r just nu en ljusgrĂ„ kashmirhoodie frĂ„n Banana republic som vĂ€rmer skönt nĂ€r jag sitter hemma och skriver, vilket Ă€r större delen av tiden.

ERIK TORSTENSSON
Londonbaserad creative director och en av grundarna till Saturday group.

Varför Àr mode viktigt?

Annons

– Mode Ă€r viktigt för att det handlar pĂ„ en viss nivĂ„ om eskapism och vackra ting, det existerar ocksĂ„ pĂ„ sĂ„ oerhört mĂ„nga nivĂ„er sĂ„ att alla kan vĂ€lja att ta del pĂ„ sitt sĂ€tt. MĂ€nniskan uppskattar och behöver detta sĂ€tt att uttrycka sig pĂ„, att kunna visa vem man Ă€r genom sina valda koder. DĂ€remot ska mode inte ta sig sjĂ€lv pĂ„ för stort allvar, det blir ofta modets problem.

Vilket Àr ditt bÀsta modeminne?

– Det senaste var nĂ€r vi plĂ„tade omslaget till nya numret av vĂ„r tidning Industrie. Vi hade lyckats fĂ„ ihop Marc Jacobs med Patrick Demarchelier och Katie Grand, och Marc hade gĂ„tt med pĂ„ att modella sin egen kollektion för kvinnor, sĂ„ full on drag. Mitt i första bilden avbryter Marc utan ett ord och lĂ€mnar set, det blir tyst och lite obekvĂ€mt, han sĂ€tter sig ner i köket och en assistent Ă€r snabbt dĂ€r med papper och penna, sen designar han i tio minuter medan alla nervöst vĂ€ntar. NĂ€r han kom tillbaka förklarade han att han alltid mĂ„ste fĂ„ ner sina idĂ©er sĂ„ snabbt han bara kan nĂ€r han fĂ„r dem, annars glömmer han dem eller tappar inspirationen.

AGNES BRAUNERHIELM
Moderedaktör pÄ Rodeo, frilansande modejournalist samt en av Sveriges bÀsta modebloggare.

Annons

Hur vÀcktes ditt mode-intresse?

– Det kom lite i olika steg. Intresset för klĂ€der uppstod i och med upptĂ€ckten hur en klĂ€dstil ocksĂ„ pĂ„verkade ens sjĂ€lvbild och liv. Med det kom ett intresse för modetidningar och framför allt modevisningar – det var ocksĂ„ dĂ„ jag förstod att allt jag trott dittills var fel. Jag minns framför allt hur Margiela, Issey Miyake och Comme des garçons vĂ€nde upp och ner pĂ„ det man trott var en sanning.

Ditt bÀsta visningsminne?

– Jag vill sĂ€ga att det var nĂ€r jag smet in pĂ„ visningar för Raf Simons, Yves Saint Laurent och Lanvin för nĂ„gra Ă„r sedan. Men, det mĂ„ste Ă€ndĂ„ varit nĂ€r jag satt hemma i soffan, helt oglammigt, och sĂ„g livestreamen av Alexander McQueens vĂ„r/sommar 2011-visning. NĂ€rbilderna var fantastiska, ocksĂ„ hur kamerorna gjordes till en del av visningen – och det gav en extra magisk kĂ€nsla att veta att man sĂ„g kollektionen precis samtidigt med de pĂ„ plats och med mĂ€nniskor över hela vĂ€rlden. Synd bara att Lady Gaga sabbade uppkopplingen för nĂ„gra pĂ„ slutet: Hon twittrade en lĂ€nk 


Annons

Hur gĂ„r tankarna nĂ€r man ska komma fram till en vinnare – stora diskussioner?

– Det har blivit stora diskussioner, o ja, men i slutĂ€ndan kĂ€ndes det Ă€ndĂ„ som att alla var helt nöjda och helt överens om bĂ„de nomineringar och vinnare.

MIKAEL JANSSON

Är man en av vĂ€rldens bĂ€sta, mest eftertraktade och stĂ€ndigt uppbokade fotografer hĂ€nder det tyvĂ€rr att man Ă€r pĂ„ resande fot och oantrĂ€ffbar nĂ€r det ska svaras pĂ„ frĂ„gor. SĂ„ var det den hĂ€r gĂ„ngen.

Vilka vinnare de utsett fÄr du veta pÄ ELLE-galan den 14 januari!

Annons