Saptieu Jeng & Daniel Kriström för Group Eleven vinner Årets accessoardesigner på ELLE-galan 2025
ELLE-galan 2025
Först och främst: Stort grattis! Berätta om känslan när ni fick veta att ni vunnit!
– Tack snälla, vilken ära! Vi blev otroligt glada och chockade när vi fick beskedet. Det känns stort att bli uppmärksammad av ELLE, särskilt med tanke på hur många talanger som finns där ute. Vi visste att vi gjorde bra grillz men vi hade aldrig vågat drömma om att vinna pris för det, så det känns jättekul!
Vad betyder det här priset för er?
– Det är en enorm bekräftelse på att det vi gör betyder något. Vi lägger mycket hjärta i varje smycke, så att få det här erkännandet är både peppande och rörande.
Hur skulle ni själva beskriva er design?
– Vår design är en mix av konst, mode och populärkultur. Det är rått men elegant, med stark identitet och ofta personligt laddat. Vi strävar efter att varje detalj ska kännas genomtänkt – oavsett om det är ett smycke i silver eller ett par grillz i 18K guld.
Byggt upp Group Eleven helt själva
Berätta kort om er väg in i smyckesbranschen, från början.
– Allt började under pandemin i vår dåvarande etta i Hallonbergen. Där föddes idén om att skapa smycken, men sen även grillz. Helt utan tidigare kunskap eller koppling till branschen byggde vi upp allt själva, steg för steg med otaliga timmar framför Youtube och mycket trial and error inom CAD, 3D-printing och gjutning. Det blev starten på vår resa in i smyckesvärlden.
Det hade varit otroligt kul att göra något oväntat för någon som typ Leif GW Persson eller till och med drottning Silvia
Saptieu Jeng & Daniel KriströmNi har pyntat tänderna på en massa olika stjärnor. Vem är ni mest stolta över?
– Svår fråga! Vi är stolta över varje kund vi jobbat med oavsett om det är en välkänd artist eller någon som gör sina första grillz. Utan att nämna någon särskild så är det extra kul när profiler man vuxit upp med eller inspirerats av bär våra verk. Det blir som en bekräftelse på att det vi skapat från grunden verkligen når ut.
Har ni någon drömkund?
– Wow, vi har så många men självklart profiler som Rihanna, A$AP Rocky, Erykah Badu med flera. Deras stil och personliga uttryck ligger helt i linje med våra produkter. Men vi gillar också att tänka utanför boxen. Det hade varit otroligt kul att göra något oväntat för någon som typ Leif GW Persson eller till och med drottning Silvia. Tänk att få kombinera klassiskt svenskt med vårt formspråk – det hade varit ikoniskt.
Vad händer härnäst för er? Vad har ni för drömmar och planer för framtiden?
– Vi är mitt i en spännande fas just nu. Nästa steg för oss är att lansera våra egna kollektioner med smycken, designade och producerade av oss själva. Drömmen är att etablera oss som en självklar aktör inom både grillz och smycken, men också att bredda oss med fler accessoarer och produkter.
Berätta om era looker på ELLE-galan!
– Vi tänkte köra på en ganska simpel och stilren look, med en touch av silver och diamanter.