H&M & ELLE Conscious award 2019 går till Remake

18 jan, 2019
AvLovisa Lundström
H&M & ELLE Conscious award 2019 går till Remake.
De omvandlar avlagda plagg till nya, attraktiva och hållbara kreationer. Årets vinnare av H&M & ELLE Conscious Award är Remake!
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Motiveringen lyder:

”Lokaltillverkat, tidlöst och hållbart! Kvällens vinnare arbetar målmedvetet och metodiskt med att omvandla avlagda plagg till nya, attraktiva kreationer. Ett unikt mode som är inkluderande och som tar ett stort socialt ansvar. Hållbarhetsarbete med passion för både mode och människor! Årets vinnare av H&M & ELLE Conscious Award är Remake.”

Grattis! Beskriv känslorna inför det här priset!

– Att få synliggöra och hylla återanvändning, Remake och socialt företagande känns fantastiskt! Att som en ideell aktör arbeta i en bransch med en viktig förändring och att få ett pris för det arbete vi gör, och har gjort länge, är fantastiskt roligt och motiverar oss framåt. Det finns en framtid för hållbart mode.

Berätta om idén bakom Remake Stockholms Stadsmission.

– Remake producerar hållbart mode och är en del av Stockholms Stadsmissions sociala företag med arbetsintegration som mål och därmed fokus på både social och miljömässig hållbarhet. Genom arbetsträning får människor i vår produktion och butik möjlighet att närma sig, eller komma tillbaka till arbetslivet. Remake är en viktig del i att återanvända material som redan finns producerat, så att modebranschen kan bli mer cirkulär och minska den negativa miljöpåverkan. Detta är något vi behöver göra tillsammans; både modebransch, beslutsfattare och konsumenter.

Annons

Drömkund?

– Vår drömkund är den som aldrig tidigare haft ett plagg som producerats av återanvända material och som genom oss inspireras till att förnya eller förändra sitt sätt att förhålla sig till mode. Ett förhållningssätt där hen värderar hållbarhet och långsiktighet.

Vad betyder mode för er?

– Mode kan vara att uttrycka sin identitet, en önskan om att vilja sticka ut eller smälta in. Experimentera med färger, mönster, siluetter och stilar, att trivas i sina kläder, både fysiskt och visuellt. Att samtidigt göra minimal påverkan på miljön, det är ren lycka för en hållbar fashionista. I vår verksamhet och som socialt företag ser vi även individer som har växt både yrkesmässigt och personligt i skapandet av mode.

Viktigaste budskapet med Remakes kreationer?

– Att det genom mode går att kombinera miljömässigt och socialt ansvar, där värdet av det långsiktiga, inspiration och arbetet bakom det vi bär, är högt.

Annons

Har kundernas intresse för Remake ökat i samband med den kollektiva klimatångesten? 

– Det är möjligt, men i lika stor utsträckning av den kollektiva, positiva känslan att vilja göra bra saker och att en förändring är möjlig! Alla kan vara delaktiga och bidra till en mer hållbar modebransch och vara hållbara modekonsumenter genom att hitta våra egna långsiktiga konsumtionsbeteenden.

Framtidsplaner för Remake?

– Vi vill vara en del av den hållbara rörelse där vi ser att det roliga med mode inte behöver gå förlorat. Tillsammans med vår second hand vill vi bli tillgängliga för fler genom att finnas och synas mer. Vi vill inspirera till alternativa sätt att förnya sin garderob och att se och använda det man redan har. Detta vill vi göra genom föreläsningar, workshops och att via digitala plattformar nå ut till kunder för hållbara köp, dialog och kunskapsdelning. Vi vill även främja en mer inkluderande arbetsmarknad och tror på att fler företag vill och kan ta ett högre socialt ansvar än vad man gör i dag.

Remake fick H&M & ELLE Conscious award 2019.
Remake fick H&M & ELLE Conscious award 2019.

Foto: Saga Wendotte/Studio Emma Svensson, Mathias Nordgren

Läs mer:

Alla vinnare på ELLE-galan 2019!

Annons