H&M & ELLEs nykomlingsstipendium 2019 går till Rave Review

18 jan, 2019
AvLovisa Lundström
H&M & ELLEs nykomlingsstipendium 2019 går till Rave Review.
Den här duon kan konsten att omvandla gammalt till nytt och åtråvärt. Årets vinnare av H&Ms och ELLEs nykomlingsstipendium är Rave Review!
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Motiveringen lyder:

”Blommiga lakan, spetsgardiner och rutiga filtar. Den här duon kan konsten att omvandla gammalt till nytt och åtråvärt. Med unik design och ett nyskapande arbete kombinerar de remake och upcycling med hög modegrad på ett sätt vi aldrig sett förut. Årets vinnare av H&Ms och ELLEs nykomlingsstipendium är Rave Review.”

Grattis! Hur känns det?

– Ett mål vi hade förra året var faktiskt att vinna detta pris. Vi är sjukt glada och stolta! Det är krävande att driva modeföretag men speciellt med ett helt nytt koncept och affärsidé som vi har, där man hela tiden måste hitta nya vägar. Att få en sån bekräftelse på att folk gillar det vi gör ger oss ännu mer motivation till att kämpa vidare!

Berätta om idén bakom Rave Review.

– Konceptet är att göra lyxiga och coola kläder av gamla textilier och kläder. Vi vill kombinera high end-mode och remake. Vi har byggt vårt varumärke kring remake, vi vill visa en typ av remake som har hög modegrad och är lyxig, med mindre hemmagjord känsla än det vi traditionellt sett brukar se. Vårt signum har blivit att göra kläder av hemtextilier, det blir en fin krock när textilierna hamnar i en ny kontext.

Annons

Vad är största utmaningen med att skapa hållbart mode?

– Vi vill använda de vackraste materialen, främst gamla tyger och kläder. Att ta det vidare mer storskaligt till produktion är garanterat en av de största utmaningarna. Processen kring tillverkningen av kläderna är oftast lite mer komplicerad, eftersom det är remake. För att möta vår höga efterfrågan måste vi skala upp produktionen, och den typen av produktion finns inte på marknaden i dagsläget. Vi jobbar just nu mycket med Re:Textile i Borås, som är ett forskningsprojekt om cirkulärt mode vid Textilhögskolan i Borås. Av dem får vi mycket tips och de hjälper oss att utveckla nya metoder för att få ekonomisk hållbarhet i det vi gör.

Era förebilder inom hållbart mode?

– LA-baserade Reformation är en förebild när det kommer till affärsmodell. De har till exempel egen fabrik med egna anställda och gör allt själva. Det skulle vara en dröm för oss att ha ett team som syr upp allt, som vi kan jobba med varje dag! Sen är det lite intressant att märken som Reformation klassas som världsledande inom hållbart mode när tygerna de använder endast till 15% är restlager, resten är nyproducerat. Vi vill göra det ännu bättre!

Annons

Vad betyder hållbart mode för er?

– Produktion som lämnar så lite avtryck på vår planet som möjligt och som framför allt har en mening och tillför något som inte redan finns på marknaden. Blir inte folk inspirerade och vill ha det kan man lika gärna strunta i att göra kläder och spara de resurserna. Kläderna måste helt enkelt vara riktigt snygga för att de ska vara värda att producera!

Framtidsplaner för ert märke?

– Vi kommer att visa vår nästa AW19-kollektion på Stockholms modevecka i februari, sedan ta den till Paris och träffa inköpare. Nu är vi redo att ta Rave Review till nästa nivå och faktiskt börja tjäna pengar på det vi gör, bevisa att det finns lönsamhet i remake. Vårt mål inom några år är att bli världens främsta hållbara modemärke inom high end.

Det mest inspirerande ni vet?

– När vi hamnar på en soptipp. Nä, skoja bara. Men vi blir ofta väldigt inspirerade när vi besöker olika typer av second hand-marknader, för vi ser så mycket potential i det som andra tycker är värdelöst. Vi älskar att göra kläder av hemtextilier, så när vi hittar fransöverskast från 90-talet som någon kasserat (med all rätt) ser vi hur fint det skulle bli som en kappa eller klänning. Det känns inspirerande!

Rave Review tilldelades H&M & ELLEs nykomlingsstipendium 2019.
Rave Review tilldelades H&M & ELLEs nykomlingsstipendium 2019.
Priset delades ut av H&M:s kreativa rådgivare Ann-Sofie Johansson.
Priset delades ut av H&M:s kreativa rådgivare Ann-Sofie Johansson.

Foto: Mathias Nordgren, Saga Wendotte/Studio Emma Svensson.

Läs mer:

Alla vinnare på ELLE-galan 2019!

Annons