ELLE-galan 2023: Vinnare av Årets blickfång är Louise Xin

21 apr, 2023
AvHelena Skoog
ELLE-galan 2023: Vinnare av Årets blickfång är Louise Xin
Hon är lika mycket aktivist som modeskapare, arbetar mot tvångsarbete i branschen och hyr ut sina iögonfallande coutureplagg i stället för att sälja dem. Möt Årets blickfång: Louise Xin.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Louise Xin utsågs till Årets blickfång på ELLE-galan 2023. Här delar hon med sig av sina tankar och känslor kring priset!

Louise Xin vann Årets blickfång på ELLE-galan 2023

Stort grattis! Berätta om känslan när du fick veta att du vunnit!

– Superroligt såklart, en stor ära.

Vad betyder det här priset för dig?

– Jag ser det inte som att det är jag som person som vunnit priset, utan mer det budskap jag står för och människorna jag kämpar för. I det fallet betyder priset jättemycket. Vi har långa vägar att gå, men priset är som en flagga för att utmärka att vi är på rätt väg.

Hur skulle du själv beskriva din design?

– Färgstark och mångkulturell.

Hur ser din skapandeprocess ut?

– Jag ser mig själv mer som konstnär än designer. Jag brukade måla som barn. När jag skapar kläder tänker jag mig att jag målar, men i stället för med färg och penslar målar jag med tyger.

Var hämtar du inspiration?

– Från olika kulturer i världen och naturen.

Annons

Berätta om din egen look på ELLE-galan 2023! – Det är en design som jag skapade speciellt för ELLE-galan. Tygerna kommer från Paris och är resttyger (deadstock) från en gammal Saint Laurent-modevisning. Jag kommer även bära smycken från svenska smyckedesignern Mia Larsson. Hon specialgjorde örhängen till galan av återvunnet silver och ostronskal.

Vad har du för drömmar och planer för framtiden?

– Jag har kalendern bokad fram till slutet av året med olika event. Med FN, EU-parlamentet, Oslo Freedom Forum. Det jag ser mest fram emot är designsamarbetet med Kungliga Operan, Textile Fashion Center och eleverna på Borås textilhögskola inför operans 250-årsjubileum.

– Jag ägnade mina första tre år som designer åt att prata om vad mode inte är och bör vara, baksidor av modebranschen med modernt slaveri och tvångsarbete. Nu vill jag ägna min tid åt att utforska vad mode har varit och kan bli. Det finns ingen bättre plats att börja på än med mode som konstform, operans 250-åriga historia, hantverk i högsta klass och med designelever, som är vår framtid.

Annons