Möt Phobe Philo och Céline – årets internationella designer på ELLE-galan

14 jan, 2017
AvELLE -redaktionen
Årets internationella designer på ELLE-galan 2017 blev Céline. Modehusets chefsdesigner Phoebe Philo har skapat 
en banbrytande look, för en modern kvinna som är lika självsäker och självständig som hon. ELLE går på djupet med en av vår tids mest inflytelserika modeskapare.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Av Susanna Strömquist

Om modehuset Céline

Phoebe Philo är född 1973 och bosatt i London med maken Max Wigram och tre barn. Hon utexaminerades från Central St Martins College of Art and Design i London 1996. Fick assistentjobb hos skolkompisen Stella McCartney, då Chloés creative director, 1997–2001. Knep toppjobbet för Chloé 2001 och stannade till 2006 när hon tog en timeout. Creative director för Céline sedan 2008.

Céline grundades i Paris 1945 som exklusivt barnskomärke av Richard och Céline Vipiana, och utökades senare med vuxenskor. På 60-talet lanserades prêt à porter. 1996 köpte lyxkonglomeratet LVMH varumärket och tillsatte amerikanske designern Michael Kors som kreativ chef. Efter ytterligare ett par olika designchefer som inte lyckades lyfta märket kallades Phoebe Philo in 2008. Hon antog utmaningen att rycka upp ett av modets minst heta varumärken.

celine-phoebe-philo

Phoebe Philo

* * *

Den hittills största framgångssagan i lyxmodetoppen under 2010-talet stavas Céline, modemärket som gått sin egen diskreta väg och gjort succé som alla yrkeskvinnors favoritmärke. Kreativa chefen Phoebe Philo kan uppenbart konsten att skapa plaggen vi vill ha: den perfekta garderoben för en modern gentlewoman.

Annons

Men vem är hon egentligen, kvinnan som lyckats fylla ett gammalt anonymt varumärke med ett helt nytt, banbrytande innehåll? Som egenhändigt styrt in modebilden på en ny kurs och influerat silhuetten i allt från catwalk-kollektioner och globala kedjor till din och min garderob?

När Phoebe Philo fick chansen att ta över varumärket Céline framstod det till en början som ett rejält nedköp. Hon hade tre år tidigare oväntat hoppat av kometkarriären som chefsdesigner för toppmodemärket Chloé, för att ägna mer tid åt familjen i London. En lång timeout i modets värld, där minnet är kort och säsongerna avlöser varandra med blixtens hastighet.

Men Phoebe Philo visste uppenbarligen vad hon gjorde. Redan med debutkollektionen 2009, som lanserades mitt i djupaste lågkonjunktur, signalerade hon att hon hade en långsiktig strategi i åtanke. Hon valde bort röda mattan, kändiskulten och glamouren som just då dominerade på catwalken för att i stället satsa på en liten, välredigerad vardagsgarderob och en mer diskret look. Hon ”ville göra något som kändes ärligt, som var en mix av hur hon själv ville klä sig och hur hon ville leva sitt liv”, har hon berättat. Gensvaret kom direkt. ”Modevärlden har väntat på goda nyheter, och Phoebe Philo är här för att leverera dem”, skrev kritikern Nicole Phelps entusiastiskt på Style.com.

Annons

rån att ha varit ett ickenamn på modescenen blev Céline från en säsong till en annan ett av de hetaste i Paris, och Phoebe Philo blev känd som modeskaparen som ”vet vad kvinnor vill ha”. En kvinna som skapar kläder för kvinnor med ett verkligt liv, karriär och familj. Céline var en frisk fläkt som fångade tidsandan när vi gick från överdådigt 00-tal till ett mer eftertänksamt 10-tal.

I dag, åtta år senare, är Phoebe Philo en av vår tids mest inflytelserika designer med en lång rad succékollektioner bakom sig. Hon har etablerat en karaktäristisk look som brukar beskrivas som ett slags modern vardagsuniform att känna sig självsäker i – vår tids powerdressing. Den välklädda ”Célinekvinnan” med sin sparsmakade och bekvämt sofistikerade look i neutrala toner och knallfärgade statementaccessoarer har blivit ett begrepp – och ett globalt fenomen.

Medieskygg som hon är uttalar sig Phoebe Philo inte gärna om den inflytelserika look hon har skapat, och intervjuer är definitivt inget hon prioriterar. Sedan hon började på Céline har hon bara ställt upp på en handfull. ELLE lyckades dock få en kort kommentar i samband med öppningen av den nya butiken i Stockholm. Som svar på hur hon själv definierar Célinekvinnan säger hon:

Annons

– Jag tror starkt på att kvinnor ska känna sig bekväma i sina plagg. Det jag försöker kommunicera med Céline är att man alltid ska klä sig för sin egen skull, inte för andra. Jag ser alltför ofta kvinnor som klär sig för andra, som underminerar sin egen styrka i processen. Jag hoppas att kvinnor som bär Céline känner sig säkra, modiga och bekväma, och att de har kul i kläderna! Célinekvinnan är mångfacetterad och alltid sig själv. Idén om en perfekt kvinna känns väldigt giftig.

Som en av ett fåtal kvinnliga toppmodeskapare i dag som har hunnit med både superkarriär och familj är

Phoebe Philo själv den ultimata symbolen för Célinekvinnan. Den moderna yrkesarbetande kvinnan som bollar familj och toppjobb.

Innan hon tackade ja till comebacken som kreativ chef för Céline hade hon försäkrat sig om att hon skulle få driva det LVMH-ägda varumärket helt och hållet på sina egna villkor. Hon såg inte bara till att förhandla till sig att få vara baserad i hemstaden London, nära sina tre barn och äkta hälften Max Wigram, utan också fullständig kreativ kontroll. Hon fick carte blanche. Ingen lång historia att ta hänsyn till, inga huskoder och inget DNA att förvalta. Det gav henne friheten att göra om allt från grunden. Att skapa ett varumärke som handlar helt och hållet om här och nu.

Annons

Hon klär sig själv oftast i samma typ av plagg varje dag. En svart skinnjacka, en skjorta eller en mjuk kashmirtröja, ett par långa vida byxor och ett par bekväma skor. En liten välredigerad garderob med influenser från herrgarderoben i en neutral palett som alltid fungerar. En praktisk look med fokus på få men välgjorda plagg i hållbara material.

Céline handlar genomgående om högsta tänkbara kvalitet. Phoebe Philo har sagt att hon inte tror att världen behöver fler ”frivola saker och ting som slutar sitt liv kvarglömda i en garderob eller på ett sopberg.” Vilket är en av anledningarna till att Célines superexklusiva plagg och eftertraktade skor och accessoarer endast går att köpa

i butik. Till skillnad från många andra modehus har

Céline valt bort onlinehandel – samma sak med sociala medier. Strategin är att kunderna ska ta sig till butiken för att uppleva de exklusiva plaggen i verkligheten, och välja sina inköp med omsorg.

Annons

LÄS OCKSÅ: CÉLINE ÖPPNAR BUTIK I STOCKHOLM

Butiken som precis slagit upp dörrarna på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är varumärkets hundratrettio-

femte i ordningen. Den sparsmakade inredningen med eleganta marmorgolv, industriella metalldetaljer och gröna växter ekar designen i övriga butiker runt om i världen, och självklart även varumärkets nyöppnade ateljé och showroom i ett historiskt palats vid vackra Palais Royal i centrala Paris. Här, i modets huvudstad, finns husets ateljéchef som sätter sig på Eurostar till London varje vecka för att stämma av kollektionen med Phoebe Philo. Inget slinker igenom utan hennes godkännande. Varje detalj, från designen av plaggen och de produktnära kampanjerna, fotograferade av Juergen Teller (med rötter i 90-talets realism), till valet av växter och butikspersonalens diskreta uniformer är del av Phoebe Philos personliga vision. En minst sagt inflytelserik vision som just nu påverkar modebilden i alla lager. Om de många kopiorna hos de globala kedjorna och de tydliga Céline-influenserna som syns överallt på gator och torg säger hon som Coco Chanel på sin tid – att det trots allt är den yttersta av komplimanger.

celine-butik-stockholm

Butiken i Stockholm

Röster om Céline:

Lisa Lindqwister,

moderedaktör ELLE
”Phoebe Philo är genialisk, hon har en otrolig fingertoppskänsla för vad som tilltalar moderna kvinnor och är spot on med nya trender varje säsong. Plaggen håller alltid både hög kvalitet och hög modegrad. Det är kul, smart och bekvämt! Som vårens knallfärgade statementaccessoarer – ett perfekt sätt att förnya garderoben.”

Annons

Lena Patriksson Keller,

grundare av Patriksson Communication
”Jag älskar att klä mig i Céline, både för den höga kvaliteten på plaggen och för Phoebe Philos pricksäkra känsla för vad som ligger i tiden. Hon har förmågan att skapa en look som alltid känns lika relevant. Dessutom tilltalar det mig att Célineplaggen är mer av tidlösa investeringar än snabba trender.

De överdimensionerade kashmirtröjorna hör till mina favoriter.”

Naomi Itkes, stylist
”I mina ögon står Céline

för total avantgardism i en industri som håller på att balla ur i kommersialism. Phoebe Philo verkar fort-

farande kunna unna sig den sällsynta nyfikenhet som många modeföretag inte längre har råd med. Det är en tänkande, orädd och vansinnigt kvalitetsmedveten design. För mig personligen finns ytterst få inspiratörer och Céline är en av dem. Jag kan klä mig från topp till tå

i Céline utan att blinka varje dag, i rusk som

i ökensand.”

Annons