Gullighetschock med Kitty

23 mar, 2009
Av
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

[nggallery id=712]

Hello Kitty föddes som en gullig illustration på en plånbok i japanska presentbutiken Sanrio i mitten av 70-talet. I dag, 35 år senare, är hon hela världens lilla gullegris och kitschiga stilikon. Till skillnad från många andra tecknade figurer har inte Hello Kitty sitt ursprung i en film eller ett spel. Hon står helt på egna tassar som en lugn och vänlig figur var och en kan fylla med sitt eget innehåll.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

”Small gift, big smile” är Sanrios slogan och enligt vd Kunihko Tsuji sysslar de med social kommunikation, de sprider vänskap och glädje.

Superpopulära Hello Kitty finns i dag på allt från hårspännen till hela hotellkoncept. Bara i Sanrios butiker lanseras över 20 000 Hello Kitty-produkter om året. Alltid i korta serier. Det personliga är en del av charmen.

John Galliano är en av många modeskapare som låtit sig inspireras av Hello Kitty, han klädde katten i Dior i japanska Vogue nyligen. I vår lanserar Mac cosmetics en kollektion med Hello Kitty som stilikon, och svenska Almedahls gör sängkläder med Hello Kitty-motiv designade av Bea Szenfeld. H&M har hela kollektioner med Hello Kitty-plagg och accessoarer.

Annons

Med sin naiva charm har Hello Kitty blivit en symbol för det japanska uttrycket ”kawaii”, ett ord som verkar vara lika svårt för en japan att förklara som ordet ”lagom” för en svensk. Tsuji gör ett försök.

– Det står för något positivt. Gullighet och öppenhet, men också mode och trend. Tänk på allt det tjejgulliga i Tokyos gatumode.

I Sanrios flaggskeppsbutik i ­Tokyo kan man bland annat få Hello Kitty-manikyr. Nyöppnade butiken i New York satsar på de mest exklusiva Hello Kitty-produkterna, som diamantsmycken. Och här i Europa har Hello Kitty enligt Tsuji bara just påbörjat sitt gulleintåg.

Av Susanna Strömqvist Foto: Olivier Degoulange

Annons