Canada Goose lanserar skalplagg för (kalla) vår– och sommardagar
De flesta av oss associerar förmodligen Canada Goose med varma vinterplagg. Gott så. Vintertid har de sedan länge varit trygga leverantörer av vinterjackor som skyddar oss mot alla sorters kyla, de mest kända jackorna är förmodligen deras parkas. Från och med nu finns det dock även plagg för blåsiga och kalla vår– och sommardagar i deras sortiment. Tidigare i våras släpptes deras första Outdoor Performance-kollektion med 25 lätta och tekniska skalplagg som lovar att hålla oss både ”varma, torra – och aktiva” – ett triss i tillstånd som vi gillar!
Tidigare i år åkte ELLE upp till kalla Luleå för att testa plaggen i de väder som plaggen är ämnade för att skydda oss från. Omgivna av kyliga vindar gav vi oss ut på fjäll och i spår för att se om plaggen höll för vad de lovade. Ingen överraskning kanske att de gjorde just det. Med rätt lager (oh, så viktigt det är med rätt lager under vilket plagg du än har) under skalplaggen så hittar varken vatten eller vind in. Vi gillade särskilt de tunnare dunjackorna som får plats i vilken väska som helst – och som värmer både själva eller under något annat.
För plaggnörden (och den som liksom jag avskyr att frysa (och konstant spelar huvudrollen i ”jakten på den perfekta – och asvarma, jackan”) kan det också sägas att Canada Goose har en egen ”köldskala” för alla sina produkte. TEI-skalan (Thermal Experience Index) går från 1 till 5 och är till för att hjälpa konsumenten att hitta exakt den värmegrad hen söker. Skaljackorna har TEI 1, som passar för 5 plus till 5 minus grader medan exempelvis den ikoniska Snow Mantra-parkan, har TEI 5, ämnad för extrem kyla på cirka 30 minusgrader.
Bland plaggen i vårkollektionen finns både de tunnare dunjackorna och kraftiga vindjackor i tre olika modeller och framför allt, i alla färger du kan tänka dig (nästan). Prislappen är också därefter, man får spendera 6 400 kr för Timber shell-jackan, det mest tekniska plagget i kollektionen. Dunjackan ostar 4 800 kr. Men det blir ändå en tumme upp för en investering i ett kvalitetsplagg som verkligen håller vad det lovar – både för vandringar i bergen, cykling i regnet, kanotpaddling i vinden eller en (som vanligt) kall midsommarkväll.
Mer om Canada Goose:
Canada Goose är ett helkanadensiskt familjeföretag som startades 1957 med mottot att ”skydda människor från kyla”. De tillverkar alla sina produkter (utom handskarna) i sina egna workshops i Kanada och fick sitt internationella genombrott i just Sverige runt millenieskiftet, då i huvudsak med sina varma vinterparkas. Den senaste tekniska kollektionen gör att mottot nu utökats till att skydda människor från alla väderelement, även när det i huvudsak inte är kallt. CG har de senaste tio åren vuxit med över 3500 procent och finns i 44 länder. De har fortfarande huvudkontoret i Toronto. CG är med i The Conservation Alliance, företag som stöder gräsrotsrörelser som skyddar djurliv och naturområden.
Av Lisa Arnell
I det här huset på Tree hotel bodde ELLE när vi besökte Luleå.
Hela gänget innan promenix på fjället.
ELLEs Lisa Arnell – varm som en bättre dag i juli innanför den himmelsblå jackan.
Vi mätte antal gångna mil (okej, då, kilometer kanske det var) med nya pulsklockan från Suunto.
Maria Lindholm från Icon och Lisa på skoter.
Timber shell jacket, 6 400 kr, Hybridge lite jacket, 4 800 kr och canyon shell jacket, 5 600 kr. Timber Shell-jackan är den mest tekniska i kollektionen och är designad med funktion i åtanke, den är både vindtät, vattentät och skapad i Canada Goose egna och patenterade Tri-Durance HS-material.