Efter kritiken: Nu vill Stadium lyfta kvinnliga idrottsstjärnor
Under sommarens EM för damer fick Stadium kritik efter att de missberäknade efterfrågan på landslagströjor och andra EM-relaterade produkter. Så här svarade de då:
”Vi har inte lyckats fånga upp och kvantifierat intresset kring EM, vilket vi absolut tar till oss.”
Och visst verkar det som att Stadium har tagit till sig av kritiken, för nu går de dessutom ut med en jättekampanj med kvinnliga idrottsstjärnor.
I kampanjen ”Fill the Stadium” medverkar bland annat Sarah Sjöström, Kosovare Asllani och Linnéa Claeson, och syftet är att belysa de många orättvisor som gör att kvinnliga idrottare ofta får prestera i motvind. Bland annat att svenska idrottsmän får 2, 9 miljarder kronor mer än sina kvinnliga kollegor varje år.
Kampanjen syftar även till att sätta strålkastarljus på de bedrifter som i dag görs för i stort sett tomma läktare.
– För mig var det självklart att ställa upp på detta initiativ. Det finns massor av tjejer som kämpar i det tysta och det är verkligen jättebra att Stadium vill lyfta fram alla grymma idrottskvinnor, säger Sarah Sjöström.
För att verka för ett mer jämställt idrottssverige har Stadium nu inlett en insamling till Riksidrottsförbundet. Mer information om insamlingen får du genom filmen nedan.
Artikeln publicerades först på Femina.