Kristaller – därför finns de plötsligt överallt!

13 jun, 2018
AvKatarina Matsson
Kristaller bild
I modet, på Instagram, som bokstöd och i din ansiktskräm. Plötsligt finns kristaller överallt. ELLE undersöker varför.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Medskribenter Helena Skoog, Hanna Carlsson

När Mary-Kate och Ashley Olsen visade höstens kollektion från sitt hyllade märke The Row, bland fantastiska Isamu Noguchi-statyer i sitt showroom i New York, gjorde de mer än sin stilsäkra kollektion till högsta mode. På varje plats låg en liten tygpåse, och i påsen låg en kristall. Antingen en vit bergkristall, för ”universell harmoni” och fysisk, mental, emotionell och spirituell balans, eller en svart turmalin, för ”skydd” och blockering av negativa energier. På en medföljande lapp fanns även instruktioner för hur kristallen renas: ett 24 timmars saltvattenbad.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

För bara några år sedan hade de flesta gäster sannolikt stirrat frågande på gåvan och fnittrat nervöst åt vad som då sågs som perifert new age-flummeri. Nu resulterade stenarna i stället i en ström av uppskattande Instagraminlägg – och massor av goda vibbar för världens främsta modetvillingar.

Annons

Tron på att kristaller innehåller helande energier går flera tusen år tillbaka i tiden. Till och med vikingarna sägs ha använt ”solstenar” för att navigera över havet i molnigt väder, en teori som styrks av en nyligen publicerad studie i Royal Society Open Science. Länge var kristallerna förpassade till obskyra hälsobutikers dammiga hyllor, men just nu är det inte bara modebranschen som vurmar för ädelstenarna – trots att deras medicinska och själsliga egenskaper saknar vetenskapligt stöd.

När Kim Kardashian West lanserade sina första parfymer under varumärket KKW i november var flaskan utformad som en kristall – inspirationen kom från de stenar hon fick från familj och vänner för att komma över rånet hon utsattes för i Paris för snart två år sedan. Adele använder dem mot scenskräck, Victoria Beckham har alltid en svart turmalin till hands och Katy Perry ska ha tagit till rosenkvarts för att komma över John Mayer – ett tips hon ska ha fått av Madonna, vars bff Gwyneth Paltrow, förresten, säljer dem på livsstilsplattformen Goop.

Även supermodellen Miranda Kerr är ett kristallfan, som både bär en rosenkvarts i behån och låter produkterna i sitt beautymärke Kora Organics filtreras genom stenen, som sägs ha skyddande och helande egenskaper. Och det är bara ett av flera beautymärken som boostar sina produkter med ädelstenar.

Annons

– Vare sig det gäller mat eller livsstil i allmänhet så söker sig folk tillbaka till det grundläggande, och jag tror inte det är av en slump, säger Kristin Petrovich, medgrundare till det ädelstensbaserade skönhetsmärket Själ och författare till Elemental energy: Crystal and gemstone rituals for a beautiful life, till australiensiska ELLE.

– Vi påverkas av alla energiskiftningar, ständig kommunikation och elektromagnetisk strålning. Jag tror att det är därför som fler och fler intresserar sig för kristallhealing, de känner att det fungerar.

Vanya Pernilla Mårtens jobbar på Kristallrummet. Hon menar att intresset för stenar kan bero på att man kan spegla sig själv och sina egenskaper i dem.

– För att ta till sig stenens energi och egenskaper kan man sova med dem, ha dem i fickan eller meditera med dem. Vissa stenar kan man även lägga i vatten över natten och sedan dricka upp vattnet på morgonen. Stenens energi beror bland annat på kristallstruktur, form och varifrån den kommer, säger hon.

Annons

Philip Warkander är lektor i modevetenskap vid Lunds universitet. Han ser trenden som en reaktion mot det senaste decenniets stora fokus på arbetslivet, där tillfälliga anställningar, korta vikariat, frilansande och nedskärningar ökat pressen för många.

– Alltfler har börjat undra om detta verkligen är meningen med livet. Vissa talar om Jönssonligan som målbild, att på något sätt komma över tillräckligt med pengar för att kunna dra till Mallorca och dricka paraplydrinkar vid poolen. Andra vänder sig inåt och reflekterar kring sin existens via andliga traditioner och andra esoteriska hjälpmedel, däribland kristaller, säger han.

I sådana fall spelar kristallernas verkliga verkningsgrad mindre roll.

– Jag tror att de är en symbol för vår tids längtan bort från det ytliga, efter något mer varaktigt och substantiellt. Det handlar inte om kristallens möjliga verkan eller inte, utan vad den representerar gällande andlighet och icke-materiella värden, säger han.

Annons

Även i inredningen tar kristaller form. Agat har seglat upp som en favorit bland både designföretag och inredare (modeskaparen Riccardo Tisci visade vägen med fjolårets vårkollektion för Givenchy). De som tror på stenars andliga påverkan menar att den ger lugn och balans, styrka och stabilitet samt stärker självkänslan och hjälper till att lyfta fram det enkla och självklara i livet. Lo Bjurulf, inredare och regelbunden medarbetare till ELLE Decoration, tror att vi längtar efter äkta material.

– Det började med marmor för några år sedan. Agat och andra ädelstenar är det senaste på samma spår, säger hon och fortsätter:

– För mig är agat starkast när stenarna bara får ligga som de är, med sin energi, eller som prydnad. Jag önskar att fler vågade gå på intuition när det gäller inredning. När du går in i en butik för att leta efter kristaller – prova att gå till det som du blir attraherad av. Sedan kan du undersöka vad stenarna står för, om det betyder något för just dig. Folk vill visa sin personlighet i inredningen nu och det här ingår i den trenden. Det finns en längtan efter det naturliga och ursprungliga, med andlighet och äkthet. Om man vågar vara ärlig med vad man dras till kan man bli förvånad, faktiskt.

I takt med stenarnas ökande popularitet har – inte otippat – även diskussionerna om deras ursprung blossat upp. Enskilda kristaller är svåra att spåra och det är i dag få återförsäljare som kan svara på hur de har producerats. Men utvecklingen inom hållbarhet går framåt även här. Bland annat jobbar brittiska Dragonfly Initiative, som anlitas av lyxmärken som Bulgari, Cartier, Tiffany & Co och Swarovski, för att öka transparensen i branschen (och därmed ge kristallerna lite extra goda vibbar?). För oavsett om en kristall hjälper dig att meditera eller bara bidrar med lite positiv energi där hemma lär de fortsätta gnistra och glimma på Instagram ett bra tag till.

Annons

– Vi är trötta på snabba trender och vill i stället ha lugn och ro och inre frid. Ironiskt då att kristallerna tar form i vår samtid som just en trend, säger Philip Warkander.

* * *

3 vanliga kristaller

Rosenkvarts

Kallas ofta för ”hjärtesten” och sägs stärka vår förmåga att känna kärlek och uppskatta skönhet, både vad gäller omvärlden och oss själva.

Svart turmalin

En sten som sägs avleda negativa energier och neutralisera rädsla, ilska och oro.

Bergkristall

Brukar benämnas som ”universalstenen” och är känd för sina helande egenskaper samt förmågan att förstärka andra stenars energier.

Källa: ELLE Australien

Läs också:

Ametist, citrin eller rosenkvarts? Här är kristallerna och stenarna du bara måste ha koll på

Här är kändisarna som inte klarar sig utan sina kristaller

Beställ vårt nya magasin ELLE Balans – ute i butik nu!

Annons