Rosa bandet uppmanar till bröstbilder på Facebook i ny kampanj
På internationella kvinnodagen, den 8 mars, lanserade tyska Rosa bandet en kampanj som ställer sig mycket kritisk till Facebooks regler mot exponering av kvinnobröst.
Kampanjen heter ”Check it before it’s removed”, vilket får en väldigt tydlig symbolik.
Kritiken mot hur Facebook och Instagram gör skillnad mellan manliga och kvinnliga bröst har existerat länge, och med denna kampanj hoppas skaparna dra nytta av de ojämställda reglerna. Män får visa upp sina bröst, men bilder på kvinnobröst plockas snabbt bort.
Lilli Langenheim, art director på contentbyrån DDB Berlin, berättar för webbmagasinet Little black book hur de har utformat kampanjen.
– Vi använder de strikta riktlinjerna på Facebook och Instagram för att skapa något bra. Ju längre våra poster sprider sig, och ju mer som plockas ner från sociala medier, desto starkare blir vårt budskap: Kolla dina bröst. Nu!, säger hon.
På kampanjsajten uppmanas också kvinnor att delta genom att dela Rosa bandets bilder av bröst tillsammans med kampanjens namn på Facebook och Instagram.
Christina Kempkes på Rosa bandet i Tyskland förklarar varför de tagit fram kampanjen.
– Att kolla brösten kan rädda liv. Vi visar dessa bilder för att öka medvetenheten om bröstcancer, men också med förhoppningen att den här typen av innehåll kan få publiceras på sociala medier för att göra kvinnor medvetna i ämnet, säger hon.
Läs också: 8 kvinnor att att inspireras av i dag (och alla andra dagar)