Sluta snusa med norskt snusband

29 okt, 2018
AvAnna-Lena Pettersson
Norska antisnus-kampanjen Snusbåndet har blivit en viral succé med flera miljoner visningar, men kommer den att få någon över huvud taget att sluta snusa?
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Ett riktigt tajt gummiband som trycker in överläppen mot tänderna för att göra det omöjligt att snusa – låter det lockande? Kanske inte. Idén kommer från norska Helsedirektoratet, Norges svar på Folkhälsomyndigheten, som har släppt filmen Snusbåndet som i skrivande stund har över 2,7 miljoner visningar på myndighetens egen Facebooksida och som sprids viralt.

Helsedirektoratet har nog inte tänkt att människor på allvar ska börja använda snusbandet, men som en del i antisnus-kampanjen tryckte de upp 3 000 snusband som gick att beställa, och de tog slut på mindre än en timme. Nu uppmanas besvikna tittare som inte hann få ett band istället tillverka egna band att trycka in läppen med.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Syftet med Snusbåndet-filmen, och Stopptober-kampanjen som den är den del av, må vara att uppmuntra unga att sluta röka och snusa, men tänk på möjligheterna det här öppnar upp för den driftige egenföretagaren! I Sverige röker cirka 10 procent av befolkningen och många som slutar med det börjar snusa istället. I dagsläget snusar ungefär var femte svensk man, och lägg till det alla kvinnor som snusar så får du inte mindre än omkring en och en halv miljon presumtiva kunder till dina snusband!

Annons

Humor funkar i virala kampanjer

Nu är det nog ingen med vettet i behåll som tror att gatorna kommer att fyllas av före detta snusare med ansiktet intryckta av hårda gummiband, men det vore ju inte första gången som humor har varit ett effektivt sätt att sprida en kampanj.

Vem minns inte Office Depots reklamkampanj-app Elf Yourself från 2006 som var jätterolig – första gången man såg den, men efter att det i dagsläget har producerats inte mindre än 1,5 miljarder musikfilmer med vänner och bekanta som hysteriskt dansande tomtenissar känns det inte lika kul längre. Och den virala Icebucket challenge öppnade nog ögonen för många gällande sjukdomen ALS, samtidigt som det förmodligen också var många av alla de miljoner som taggade sin film med #icebucketchallenge som aldrig riktigt förstod varför de hällde isvatten över sig.

Snusbånd-filmen lär fortsätta att spridas viralt under en längre tid, och med lite tur så får den också några att sluta snusa. Om inte annat så har den gett många ett gott skratt, vilket ju också förlänger livet.

 

Annons