Helgläsning: Matthew Williamson
[nggallery id=842]
Med lite hjälp av vännerna Kate Moss och Jade Jagger har han byggt ett modehus som sprakar av neonfärger. H&M:s gästdesigner Matthew Williamson berättar exklusivt för ELLE om längtan bort från den grå barndomsstaden och sin speciella förmåga att registrera färger.
Född: I Chorlton, Manchester 1971.
Familj: Mamma, pappa och en syster. Var tidigare tillsammans med kompanjonen Joseph Velosa som han grundade företaget med.
Tidigare arbetsplatser: Monsoon och Marni.
Praktiserat hos: Zandra Rhodes.
Om hans design vore musik: ”Då skulle den låta som M I A på soundtracket till filmen Slumdog millionaire.
Dessutom: Har skapat doften Incense och en inredningslinje.
Brittiska industristaden Manchester är världens kanske gråaste plats. Matthew Williamson växte upp där och längtade alltid bort.
– Jag ville därifrån! Allt var grått, till och med himlen. När jag senare kom till Indien för första gången blev jag helt uppfylld. Det var raka motsatsen till min hemstad. Plötsligt omgavs jag av häpnadsväckande färger och alla mina sinnen vaknade. Den upplevelsen ville jag utforska.
Designern sitter i en vit soffa bredvid ett enormt vildvuxet arrangemang med ängsblommor och minns när han för första gången insåg att han ville ägna sitt liv åt mode. Han var bara 11 år när han började drömma om en egen klädbutik med rosamålade väggar. I dag, 26 år senare, är hans namn synonymt med fluorescerande neonfärger, exotiska mönster och lyxhippiechica kreationer som skapade för ett drömliv på Ibiza.
ELLE träffar Matthew Williamson i nyrenoverade Saatchi gallery i London, där han ger intervjuer om sitt nya samarbete med H&M. Både den första kollektionen som släpps i utvalda H&M-butiker den 23 april och hans sommarkollektion för dam och herr som kommer att finnas i alla butiker från mitten av maj finns att beskåda i två av galleriets visningsrum. Designern utstrålar ett harmoniskt lugn. Handslaget är fast och han möter min blick med stora grågröna ögon. Han är ganska liten och smal och ser så solbränd och utvilad ut som man gör efter en lång semester.
– Jag var nyligen i Havanna, berättar han.
– Jag blev så inspirerad av hur vackert kvinnorna där hängde den färgglada tvätten på strecken.
Resorna är Matthew Williamsons stora inspirationskälla, då lämnar han datorn hemma och tar bara med skissblocket.
– När jag får uppleva andra kulturer och se annorlunda sätt att leva får jag många idéer till mina kollektioner. Jag älskar exotiska länder som Indien, Brasilien och Mexiko. London är självklart också en väldigt bra stad att bo i när det gäller inspiration. När jag går ut ur min ateljé ligger ju nästan idéerna på trappan.
Alla intryck sparar han i minnesbanken. Han har också en säregen förmåga att registrera färger han ser och tycker om.
– Om någon passerar mig på gatan kan jag ta minnessnapshots av färgen på hennes scarf mot kappan och väskan. Att kombinera färger kommer naturligt för mig. Jag ser dem för mitt inre.
Känslan för färg tror han kommer från den modeintresserade mamman.
– Hon skulle aldrig medge det själv men hon har en otrolig känsla för stil, hur man kombinerar färger, hur man inreder.
Som liten brukade Matthew Williamson alltid titta på när hon planerade nästa dags outfit på kvällen.
– Hon la kläderna på ett bord och matchade med smycken, örhängen, nagellack, skor och läppstift. Jag var fascinerad av hur noggrant hon förberedde sig. Hon var min första musa.
Numera bor Matthew Williamson i ett litet hus i eleganta Hampstead Heath i norra London, granne med gamla Manchesterbon och Oasissångaren Liam Gallagher. Men han reser många gånger per år, ofta till Grekland.
Har du någon drömdestination kvar?
– Jag borde åka till något kallt ställe! Jag behöver snö. Jag kan ändå inte bli mer solbränd, haha.
Har du varit i Sverige?
– För flera år sedan var jag där en kort sväng, men jag skulle gärna åka tillbaka.
Vad har du för relation till svenskt mode?
– Jag känner inte till några svenska designer … Jag borde ha läst på! Jag måste åka till Sverige och göra lite efterforskningar.
Vad tänkte du när H&M ringde?
– Min första tanke var: Wow! Jag kände mig smickrad och hedrad över att bli tillfrågad. Jag hade ett stort leende på läpparna. Det var en bra känsla.
Matthew Williamson bläddrar bland pressbilderna på kollektionen och pratar entusiastiskt om sina personliga favoriter: långklänningen med mc-jacka över, den knallblå kostymen och t-shirtklänningen med paljetter.
– Den är enkel och superglamorös på samma gång. Perfekt med platta skor vid poolen på semestern och med höga klackar en natt på stan.
Hur skiljer sig H&M-kollektionerna från dina egna?
– Nästan inte alls! Plaggen representerar verkligen det jag gör. Utmaningen var att på så kort tid skapa en kollektion med så få plagg som skulle säga så mycket. Men det svenska designteamet var otroligt så jag gillade verkligen själva arbetet.
Shoppar du själv på H&M?
– Ja, det gör jag. Självklart.
Matthew Williamson har varit i modebranschen i över tio år, jubileet firade han med en jätteshow i London 2007. Då överraskade Prince med ett uppträdande på catwalken och fick publiken från front row till sista ståplats att dansa exalterat. Det känns redan länge sedan ur modeperspektiv och sedan dess har designern hunnit med att få sitt treåriga kontrakt med italienska Emilio Pucci uppsagt. Nu satsar han enbart på sitt eget märke med nya butiker i både New York och Dubai och en ny herrkollektion.
Vad älskar du med ditt jobb?
– Modevärldens cykel. När modellerna går ut på catwalken och publiken ser plaggen för första gången – då är det över för mig. Då börjar jag tänka på nästa kollektion. Jag älskar ögonblicket när jag får börja om. Inte många andra branscher fungerar så. Det är stressande att hela tiden komma på nya idéer men det är samtidigt det jag får energi av.
Din största bedrift?
– Att jag sitter här i dag. Resan som jag har gjort. Jag är stolt över att ha kommit så här långt.
Vad säger din design om dig som person?
– Om mig? Oj… Att man inte ska ta sig själv på för stort allvar. Modebranschen kan vara tuff men jag tycker också att det ska vara roligt. Jag har en ganska avslappnad attityd och jag hoppas att mina kläder har det också.
Utanför modebubblan är hälsan det Matthew skattar högst vid sidan av sin hund och familjen. Han beskriver sin uppväxt som väldigt lycklig och föräldrarna som extremt stöttande. De uppmuntrade lille Matthew med en symaskin i födelsedagspresent när han som liten ägnade hela helgerna åt att sy och sticka.
Som målmedveten 17-åring sökte han till Central Saint Martins och när han efter examen ville starta eget 1996 sålde de helt sonika sitt hus och flyttade till London för att hjälpa till. Mamman jobbade extra i hans butik på lördagarna. Sommaren 1997 bestämde sig Matthew Williamson för att försöka få lite publicitet. Han hittade modeassistenten Plum Sykes namn i redaktionsrutan i tidningen Vogue och postade en egendesignad sidenscarf till henne. Det ledde till ett möte och en beställning av flera plagg som sedan blev omskrivna i tidningen. När han sedan bestämde sig för att visa sin första kollektion på catwalken tog han kompisen Jade Jagger till hjälp.
– Hon ringde sin kompis Kate Moss och frågade om hon också ville vara med.
Kate kom hem till Matthew Williamson och valde själv vilken klänning hon skulle visa på catwalken. Det tog bara fyra minuter att visa den elva plagg stora debutkollektionen Electric angels. Men modellerna – förutom Jade och Kate bland andra Helena Christensen och Diane Kruger – och klänningarna de bar, som lyste av färg, gjorde succé. Sedan dess har designern enträget fortsatt med sitt vinnande färgkoncept genom grungeperioder och minimalism.
Finns det någon färg du ogillar?
– Jag brukar inte använda så mycket brunt. Men det finns ingen färg som jag hatar.
Hur ser dina framtidsdrömmar ut?
– Jag hoppas att jag fortfarande vaknar och längtar efter att gå till jobbet om tio år.
Av Lovisa Lundström Foto Jimmy Backius/Camera link Stylist: Lisa
Lindqwister Stylistassistent: Lisa Klavestrand Hårstylist: Martina
Senke/Mikas Makeupartist: Anya De Tobon/Link details Modell: Mona
Johannesson/Mikas