50-talsvilla med trä i fokus – med nio (!) meter i takhöjd
Av: Alexandra Ydholm
Foto: Andrea Papini/House of Pictures
Det var kvalitetsmaterial som teakdetaljer och handslaget tegel som tilltalade Peter Grimvall och Annouk Ruffo Leduc när de tittade på enplanshuset i Malmö första gången. Läget nära Ribersborgsstranden och en lummig, uppvuxen trädgård gjorde också sitt till, men framför allt var det en helt annan faktor som blev avgörande för deras val, där fanns en inneboende tidlöshet som verkade bjuda in och acceptera förändringar – och bäst av allt:
– Huset var inte alls attraktivt så vi behövde inte ha dåligt samvete för alla de förändringar vi ville göra, säger Peter.
När de började rita på planlösningen beslöt de ändå att behålla så mycket de kunde av exteriöra och interiöra väggar. Fönster, hög takhöjd och öppna ytor var sådant de premierade och familjen ville ha sovrum, ett öppet kök och lekytor för sonen Oscar i en lösning som passar just dem.
Renoveringen var välplanerad och utfördes enligt plan med sex månaders planering – från arkitektens ritningar och val av leverantörer och komponenter – till lika många månaders byggande.
Samarbetet med arkitekten Gustav Hultman flöt på bra och inspirationen familjen samlade in kom från en uppsjö av källor med allt från Domkyrkoforum i Lund till japansk arkitektur som vrider och vänder ut och in på interiör och exteriör.
– Huset blev rymligt, varmt och socialt och rymmer en hel upptäcktsfärd eftersom det blir en vandring genom hela huset för att komma från entrén till trappan och vidare uppåt, beskriver Peter.
Den slutgiltiga designen valdes också utifrån en kostnads- och konstruktionsmässigt hållbar plan.
– Vi valde ett fåtal material som löper genom huset vilket skänker harmoni och helhetskänsla, säger Annouk.
Tjocka ekplankor köptes från en grossist och de användes till både golv och andra konstruktioner. Plywood i ekfaner till de nya väggarna visade sig vara ett bra val som sparade mycket tid jämfört med gipsskivor som måste spacklas, slipas ner och målas, speciellt när de sattes på väggar där takhöjden är nio meter!
Huset i Malmö var familjens tredje internationella hem och när detta skrivs har de redan hunnit flytta till ett townhouse i Schweiz. Med på resan är deras ägodelar och möbler där Peter står för den ”moderna avdelningen” från mitten av 1900-talet medan Annouk har många trämöbler och mycket i asiatisk stil.
– Det har blivit till en unik mix som representerar vilka vi är, som individer och tillsammans som par, säger Annouk.