Experimentell färgfest hos arkitekten i Milano
Vi befinner oss i en ljus 50-talsbyggnad med utsikt över trädgården till ett 1700-talspalats med hundraåriga träd, ett stenkast från Piazza Duse och via dei Cappuccini i Milano. Huset som är byggt under perioden mellan Terragnis och Lingeris rationalism, som byggde det moderna Milano, rymmer tio lägenheter, en per våning. I en av dem bor arkitekten Luca Bombassei.
Lägenhet i hus från 1950-talet
Han flyttade från ett klassiskt borgerligt milanesiskt hus från början av 1900-talet till 50-talshuset, med en arkitektur full av ljus som representerar den spännande perioden för den ekonomiska boomen i norra Italien. Luca berättar:
– På varje våning finns en konstnärlig närvaro, från Burri till Fontana. Jag blev mest förtjust i Piero Fornasettis våning, med två pelare som han dekorerat med screentryck. Som bakgrund är de stora originalfönstren från 1958. De bärande pelarna gjorde det möjligt för mig att öppna upp rummet ännu mer, och multiplicera öppningarna med speglar, skiljeväggar och gardiner som skapar och delar upp rumsligheterna.
Det röda golvet av marmor från Levanto ger en fin bas till den vackra panoramautsikten och förstärker husets karaktär och inredning. Växterna i balkongernas blomlådor och den underbara terrassen smälter samman med de gröna träden framför balkongen.
Som en god arkitekt har Luca Bombassei designat sin våning som en skräddarsydd kostym. Hans smak, kultur, strävan efter perfekta detaljer, önskan att experimentera i formgivningen, passionen för att samla på olika ting, hans egenheter och passioner är som soundtracket till en framgångsrik actionfilm.
– Jag har lärt mig av arkitekten Luigi Caccia Dominioni att rummen i hemmet inte behöver ha en enda funktion. Italienska arkitekter har mer än andra turen att få möjlighet att testa många olika områden, som design, möjligheten att samarbeta med skickliga hantverkare och att få använda exklusiva material.
Malakitgrön marmor och mässing
I lägenheten tar detta sig olika uttryck. Lagunabordets formgivning har exempelvis inspirerats av formerna och färgerna i den venetianska naturen, vattnet och de höga pålarna som används för att förankra båtar och gondoler. Våningen är inredd med ”marmorark” i malakitgrönt, vit Calacatta och mässing. Stenskivorna är supertunna tack vare en innovativ stenhuggarteknik.
– Jag har renoverat historiska byggnader i Venedig, gårdar i Puglia, skapat båtinredningar för Ferretti och formgivit föremål och inredningar. Men i mitt hem har jag dragit allt till sin spets och uppnått en blandning som känns inspirerande och originell.
– Jag ville ha ett flödande och formbart hem, med både historia och samtid, med konstnärliga val utifrån min kärlek till 80-talet. Gästfritt, informellt och ostrukturerat som den stad jag vill ha. Det markerar verkligen en ny väg och ett annat förhållande till konsten. Det som finns är inte en början eller ett slut, det begränsar inte längre mina projekt och sökandet efter vita väggar. I dag försöker jag föreställa mig interiörer med konstverk, snarare än interiörer för konstverken. Konstverken är vänner, som kan variera precis som humöret, relationer, behov, som själva livet.
Inom kort öppnar Luca Bombassei en nyrenoverad gård från slutet av 1500-talet i närheten av Nardò i Apulien, där han kommer att välkomna konstnärer och konstintresserade. Ett laboratorium för ännu fler stora experiment.
Av: Rosario Zucconi och Francesca Benedetto
Foto: Alberto Strada
Se alla bilder och läs mer om inredningen i bildspelet:
LÄS MER:
Glamourös maximalism hemma hos Jonathan Adler i New York