Gammalt möter nytt hos konstnärerna i Stockholm
Förmiddagsljuset silar in genom grönskan i fönstren hemma hos konstnärerna Jakob Solgren och Gustaf Nordenskiöld. Utanför tar vintern långsamt parken tvärs över gatan i besittning. Det var läget mot norr som gjorde att de valde just den grå nyansen på golvet i vardagsrummet. I ett rum med söderläge skulle den få ett oönskat rödstick.
”Vi köper sådant som vi gillar”
Golvet och väggarna var det enda de gjorde något åt när de flyttade hit för elva år sedan. Sedan dess har den gemensamma inredningen fått växa fram bit för bit utan något helhetstänkande eller övergripande plan. Plan? Fnysningen hänger i luften men Gustaf nöjer sig med att skaka på huvudet.
– Vi köper sådant som vi gillar och oroar oss inte för om det passar ihop eller inte. Om man verkligen väljer ärligt så går saker i allmänhet ihop. Sedan har ju vi i och för sig ett tränat öga, konstaterar han.
– Vi kom med två olika bohag. Gustaf har sin smak och jag har min. Vi går mycket på loppmarknader och auktioner och byter konst med kolleger och kompisar, säger Jakob.
Båda två är utbildade konstnärer. Gustaf är representerad av Stene Projects Gallery och Galerie NeC i Paris. Jakob är representerad av Galleri Flach. Men de arbetar också som formgivare. Lagom till julhandeln lanserades Gustafs ljusstake Kolonn av Svenskt Tenn. Han har också gjort lampor för Örsjö och krokar till nya Nationalmuseums restaurang för Källemo.
Jakob gjorde linnet till restaurangen och står bakom ett stort antal produkter för Svenskt Tenn, senast juldekorationen Figaros ranka tillsammans med Carina Seth Andersson.
– Konsten och designen flyter ihop och lånar av varandra, konstaterar Jakob. Saker som jag gör själv testar jag hemma. Jag försöker alltid göra saker som jag själv vill ha.
– Design är alltid en avvägning mellan det personliga och det kommersiella, säger Gustaf. Det handlar inte bara om matematik, även om vissa vill tro det. Det måste till någon slags personlighet för att design ska bli något. Samma sak är det med inredning och med alla andra kreativa uttryck också för den delen, tänker jag. Om det blir för perfekt blir det tråkigt. Det är ojämnheterna, små misstag och oväntade inslag som gör helheten levande och intressant.
För ett år sedan gjorde Jakob och Gustaf om köket. För dem betydde det inte att riva ut allt och köpa nytt. I stället har de tagit vara på skåpen, bytt ut arbetsytorna och målat om. Efter mycket om och men bestämde de sig för att måla köksluckorna i samma nyans som vardagsrumsgolvet. Tittar man noga så kan man ana de fina penseldragen.
Köket – där gammalt möter nytt
Knopparna har de gjort själva. Marmorskivan ovanpå lådhurtsen hittade Jakob i en container på Östermalm. Bänkskivan i mahogny har han också räddat från att bli kasserad. Köksbordet där vi sitter är ett gammalt knådbord från Konstfack. Små rester av lera vill gärna krypa upp ur bordskivans träfibrer.
– Har man inte obegränsad ekonomi får man vara lite om sig och kring sig. Då blir det ofta bättre också, säger Gustaf.
Runt omkring i lägenheten samsas deras egen konst och design med antikviteter och omedelbart igenkännbara designklassiker. Många av antikviteterna är ärvda från Gustavs farfarsfar, polarforskaren och upptäcksresanden Nordenskiöld, som bland annat upptäckte Nordostpassagen, en segelbar väg från Atlanten till Stilla havet norr om Sibirien.
De flesta möbler har de kommit över på loppis eller på auktion (ett undantag är den stora sängen i sovrummet som Jakob och Gustaf har designat för Lectus – modellen heter Divan). Jakob konstaterar att det blivit allt svårare att fynda på loppis i takt med att folk blivit mer kunniga. Förr fanns också en äldre generation som själva hade köpt husgeråd och inredning på ett annat sätt, kanske samlat på en viss serie av någonting.
De berättar om springloppisarna de brukar besöka i Skåne på somrarna. Alla spekulanter får vänta bakom ett snöre. Sedan klipps det av och alla spekulanter rusar in för att göra de bästa fynden.
– Där kan man fortfarande fynda, säger Jakob och nickar mot en Aalto-pall i fint skick bredvid oss. Sedan är ju vissa ställen bättre än andra. Men vi säger inte vilka!
Text: Anders Bergmark
Foto: Karin Björkquist
Se alla bilder och läs mer om inredningen i bildspelet här!
LÄS MER:
Stilren elegans hemma hos designern i Paris