Rofylld oas med japanska influenser – mitt i hektiska London
Av: Claudia Bryant
Text: Anabel Cutler
Översättning och bearbetning: Ida Magntorn
Foto: Paul Raeside
På en före detta garagetomt i norra London, bakom en fasad av väderbitet och vackert grånat trä, ligger författaren Anabel Cutlers hemliga oas. Huset är stilla och rofyllt, nästan asketiskt i sin enkelhet och med solens ljusspel som bas och ledord.
– Även om jag verkligen älskar London, så är det ett hektiskt liv här och ofta väldigt stressande, säger Anabel. Staden är överbefolkad och det är näst intill omöjligt att hitta en plats som är lugn och avskild.
”Jag behövde skapa en fridfull plats att bo på”
– Jag kände att jag behövde skapa en fridfull plats att bo på, en motpol till kaoset i omgivningen. Jag ville ha ett hem som skulle vara enkelt och vackert, nästan lite klosterlikt, förklarar hon.
Från öde garagetomt till personligt drömhem
När Anabel Cutler och hennes partner Steve Wallington fick chansen att köpa den öde garagetomten i Kensal Rise i norra London slog de till direkt. Det var en unik plats som gav dem möjlighet att skapa ett ställe som kunde motsvara både deras tankar om hur ett gott liv ska levas och samtidigt deras praktiska idéer om ett funktionellt hem.
Att få bygga ett hus helt från grunden hör inte till vanligheterna i London och att dessutom få lov att utgå från en helt egen estetik är extra speciellt.
– För att få våra idéer att fungera och kännas levande, var vi helt överens om att följa principerna och materialvalen som den japanska filosofin wabi-sabi står för, säger Anabel Cutler. Tankar som innefattar ärlighet, enkelhet och naturlig design, och som hyllar skönheten i åldrande material.
JMW Turner – en stor inspirationskälla
En annan stor inspirationskälla för paret har varit en skiss av JMW Turner, Interiör från en italiensk kyrka, från 1819.
– De rundade valven och områdena med ljusspel som är så tydliga i bilden, ger en förståelse för hur viktigt solens spel på väggarna är för den atmosfär som skapas, förklarar Anabel.
Med hjälp av arkitektfirman Takero Shimazaki
Anabel och Steve tog hjälp av arkitektfirman Takero Shimazaki som har ett japanskt sätt att arbeta. Redan från starten förstod de precis vad paret ville uppnå.
– Det var verkligen ett kreativt samspel att arbeta med arkitekterna under de tre år som det tog att planera och bygga vårt hus.
– Huset är mycket välplanerat. Betongkonstruktionen och de strategiskt placerade öppningarna, inklusive valven och det högt sittande fönstret ovanför trappan, släpper in precis så mycket ljus som behövs för att förstärka byggnadens form, säger Takero Shimazaki. Den utvändiga fasaden av väderbitna brädor av kastanjeträ är vald för att matcha betongens färgton så nära som möjligt.
Detta hem är en alldeles egen liten värld i storstaden, en hemlig oas, fylld av känsla och sensibelt ljus.
– Huset är allt vi hoppats på, säger Anabel Cutler. En plats som bara blir bättre med tiden, som växer och förändras när vi lever våra liv här. Vi kan stänga dörren om oss och hitta stillhet och lugn. För oss är detta en modern tolkning av ordet hem.