Sekelskifte, funkis och massor med färg!

12 apr, 2016
AvKatarina Matsson
Sekelskifte möter funkis och Skandinavien möter Frankrike hemma hos Clara och Albert.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Funkis eller 1800-tal? Vid första ögonkastet är huset vid Tegnérlunden svårt att placera. Inte så konstigt – huset byggdes på 1880-talet men enligt sägen ramlade delar av ornamentiken ner när bergrummet under parken sprängdes och fasaden restaurerades i stram 30-talsstil. Kombinationen passar det svensk-franska paret Clara Wedholm och Albert France-Lanord perfekt.

– Vi har både sekelskiftesvolymer och funkisdetaljer, säger Albert som driver arkitektbyrån Albert France-Lanord Architects.

Foto Jonas Ingerstedt

Golvlampa Toio av Achille Gastiglioni för Flos, grå soffa av Greta Magnusson Grossman för Studio, matta sannolikt Berit Koenig för Märta Måås-Fjetterström AB, bord från Knoll, litet sidobord Tulip av Eero Saarinen för Knoll, röd soffa Saturn av Yrjö Kukkapuro för Haimi, vägglampa 265 av Paolo Rizzatto för Flos. Konsten är en blandning. ”Det är ett intresse som har växt. När jag reser passar jag på att nätverka med unga gallerister och konstnärer”, säger Albert.

När de flyttade in för tre år sedan var Clara höggravid med parets andra barn. Den förra bostadens fem trappor utan hiss hade börjat kännas smått övermäktiga, men det var nära att de missade drömbostaden.

Annons

– Först tänkte vi inte ens gå på visningen. Ett av kraven vi hade var stora fönster med utsikt och det förväntar man sig inte på första våningen. Men parken gör att vi lever i årstiderna, ibland känns det nästan som att vi bor i ett träd, säger Clara, pr-chef på mattföretaget Layered och grundare av blomprenumerationstjänsten Gardenista.se.

Läs också: Måla om hemma? Här är 25 inspirerande tips och idéer!

Bordet med tillhörande stolar är svenskt 1700-tal, fåtölj från Klaessons Möbelfabrik i Örebro. Skinnfåtöljen Cab 413 vid öppna spisen designades av Mario Bellini för Cassina 1977. Konstverk till vänster av brittiska konstnären Ivan Seal och till höger av belgiskan Michiel Ceulers. Taklampa av Lars Englund.

Det som trots allt fick dem att gå på visningen var planlösningen – den rymliga trean hade potential att förvandlas till en liten femma. Sovrummet med två fönster delades på mitten och det gamla köket omvandlades till ännu ett barnrum och klädkammare. Ett nytt kök byggdes i den outnyttjade passagen mellan hall och matsal.

Annons

– Vi valde att göra tre mindre sovrum och skapa en tydlig uppdelning mellan en social och en privat del. Då kan vi enkelt stänga om barnen när vi har middagar, säger Albert.

Korridoren med klädkammaren i ena änden och de tre sovrummen i fil längs med ytterväggen. Den avskilda privata känslan förstärks av den omboande heltäckningsmattan och färgvalen. Väggarna är målade i en helmatt blå nyans som står i effektfull kontrast mot dörrar och listers högblanka finish. ”Jag ville egentligen ha ännu mer färg”, säger Clara.

Känslan förstärks av att sovrumskorridoren täcks av en mjuk heltäckningsmatta. Väggarna har målats i en helmatt blå färg med kontrasterande dörrkarmar och dörrar i en högblank nyans. Effekten är slående och ganska långt ifrån det traditionellt skandinaviska.

– Jag ville ha massor med färg och hämtade mycket inspiration från internationella hem på Pinterest. Vi har faktiskt inget helvitt rum, säger Clara.

Köket blev grönt, med utgångspunkt i Brendan Austins fotografi. ”Jag var rädd för att det skulle kännas mörkt, men nu är jag jätteglad över att vi inte valde en mesigare färg”, säger Clara. De föll för den svarta marmorns skönhet, trots dess känslighet. På hyllan, med infälld led-belysning, står en samling karaffer från Alberts föräldrahem i Frankrike och Claras familj. Bokhylla Pilaster av John Kandell för Källemo.

Även det platsbyggda köket blev färgstarkt och målades grönt. Utgångspunkt var ett stort landskapsfotografi av Brendan Austin som nu pryder väggen ovanför diskbänken. Mittemot sträcker sig skåpen från golv till tak vilket gör att det trånga utrymmet ändå sväljer mycket förvaring. De infällda, diamantformade handtagen går igen i sovrummens garderober och var – trots sin diskreta framtoning, eller kanske snarare på grund av – den inredningsdetalj som tog längst tid att designa.

Vas Dagg i rosa av Carina Seth Andersson och mässingsljusstakar Vänskapsknuten av Josef Frank, båda från Svenskt Tenn.

Stilkrockar är utmärkande för parets inredningsstil. Här blandas arvegods från både Sverige och Frankrike med industriella loppisfynd och moderna designklassiker. Trots att Albert spenderar större delen av tiden i hemmet på alla fyra, lekandes tiger med Clemens, 3,5, och Céleste, 1,5, har barnen inte styrt inredningen. Många välmenande fingrar har höjts angående än det ena (den helmatta hallväggen där varje litet fingeravtryck syns), än det andra (det kvadratiska soffbordet med marmorskiva från Knoll) men än så länge har varken barn eller bostad kommit till skada.

Annons

– Vi försöker prata med barnen och förklara varför de ska vara försiktiga med vissa saker. Det är inte konstigare än att de ska vara rädda om konsten. Vi inreder som vi vill ha det och så får vi ta smällen om något går sönder eller måste målas om. Hittills har det gått bra! säger Albert.

Den flexibla förvaringsmodulen av Verner Panton har de hittat second hand, men den finns i nyproduktion hos Montana. Från det antika skrivbordet kan Clara och Albert följa säsongens skiftningar utanför fönstret. Skrivbordslampa av Serge Mouille. Stol av Osvaldo Borsani. Matta från Layered.

Kanske är det den perfekta kombinationen av fransk uppfostran och svenskt föräldraskap – precis som inredningen är en balanserad blandning av både epoker och ursprung.

Reportaget publicerades ursprungligen i ELLE Decoration nr 1 2015

Se alla bilder från hemmet och läs allt om inredningen i bildspelet nedan!

 

 

 

Annons