Urbana vibbar möter industriellt hemma hos designparet
Efter mötet i en bar i London följde några år av storstadsliv, först i världsmetropolen och sedan i Stockholm. Sedan stod en dag Jessica och Massimo Minale, med fem månader lille Otis och lika många månaders sömnlöshet i kropparna, och tittade på ett hus i Mälarhöjden. De gnuggade sig i ögonen och avfärdade snabbt själva huset, byggt på 40-talet och med små fönster och fjuttiga rum utspridda över tre plan.
– Men läget. Jag är uppvuxen i Västervik och älskar vattnet och Massimo ville gärna bo nära vatten så vi bestämde oss för att bygga ett nytt hus på den här fantastiska sjötomten, berättar Jessica medan färjan från Drottningholm glider förbi på fjärden nedanför. Men nybyggarplanen grusades snabbt eftersom husen här inte får rivas eller ändras hur som helst.
– På sätt och vis kom beskedet faktiskt som litet av en befrielse, säger Massimo som är inredningsarkitekt i grunden och har arbetat på stora firmor som Zaha Hadid Architects i London.
”Ska man bygga helt nytt har man otaliga möjligheter”
– Ska man bygga helt nytt har man otaliga möjligheter. Nu fick vi i stället ramar att hålla oss inom och jag började skissa på en lösning som innebar ett helt nytt hus med det gamla husets ytterväggar som begränsning, berättar Massimo.
Han kom att applicera erfarenheter från fastighetsutveckling och ombyggnationer av engelska stadsradhus på villan i Mälarhöjden. Grunden blev tydligt industriell med synliga bärande stålbalkar, en trappa i stål som förbinder två av husets tre plan och stora glaspartier. Takfönster och ett luftigt atrium bidrog också till att huskroppen fick en helt ny personlighet.
– Här finns en tydlig East London/industriell känsla men det finns också något skandinaviskt och lugnt med inslagen av trä och färgerna som Jessica valt, säger Massimo.
Allt, från den massiva trappan i ett enda stycke stål och golvens bandsågade ektiljor till strömbrytare och kökshandtag skriker kvalitet och detaljomsorg. Mycket är tillverkat i den egna verkstaden i London och detaljer som lampor, strömbrytare och handtag kommer såklart från Buster + Punch.
– Det är jättebra att prova våra egna produkter i vårt hem och vi kommer hela tiden på nya saker att tillverka. När vi inredde badrummen kom vi på att vi måste göra toalettpappershållare, så det kommer såklart framöver, berättar Massimo.
Buster + Punch gör något nytt av vardagsdetaljerna
Hans affärsidé bakom Buster + Punch bygger på att ge de små detaljerna extra omsorg så de blir något utöver det vanliga.
– Jag är besatt av att ta de tråkigaste sakerna i hemmet och göra något nytt av dem. De grejerna som vi använder och tar på hela tiden vill jag uppfinna på nytt!
Samma detaljomsorg vägleder Massimo när han bygger motorcyklar, något han passionerat ägnat en stor del av sin fritid åt under många år. Bland andra George Clooney och Alexander McQueen har beställt motorcyklar från Massimo och det var ur motorcykelbyggandet som företaget Buster + Punch växte fram.
– En del kunder visste att jag även var arkitekt och bad mig om specialgjorda grejer till deras hem som skulle vara i samma solida metall som motorcykeldetaljer.
Med inslag av motorcykeldetaljer
Det är förklaringen till att en del av företagets köksbeslag och handtag är slående lika de som kan återfinnas på motorcyklar. Självklart finns också en motorcykel i hemmet. Den glänsande pjäsen står parkerad i hallen, intill ett fotografi av Iggy Pops seniga torso och bredvid en barnvagn som ser mer välanvänd ut än motorfordonet. Framöver blir det mer barnprylar som trängs med motorcykeln för Otis kommer snart att få ett syskon.
– Vi har levt det spännande citylivet, i London och så lite i Stockholm. Nu lever vi familjeliv här på en lugnare plats, säger Massimo och blickar över vattnet mot Stockholm, förbi Stora Essingen och mot DN-skrapan i Marieberg. Där inne i stan finns butiken där Massimo och Jessica har sina arbetsplatser. Inte helt olikt deras hem till utseendet med mörka, dova färger, material med tyngd och förföriskt, sexigt metallblänk här och där i väl genomtänkt belysning.
– Visst kan man tycka att vårt hem är som ett showroom, säger Jessica som är marknadschef på familjeföretaget. Men det är ju den här stilen vi gillar och huset är något helt annat än butiken.
Av Gill Renlund
Text Sophia Genitz
Foto Johan Sellén