Retro möter samtida konst i Stockholm
På 60- och 70-talet slog italiensk inredningsdesign resten av världen med häpnad. Soffor som såg ut som fylliga läppar, klädhängare i form av kaktusar och fåtöljer som påminde om rundade kvinnofigurer med fotpallar som bojor vände upp och ner på föreställningen om vad möbler kunde vara, och lyfte frågor om demokrati, jämlikhet och konsumism.
Inte att undra på att intresset för epoken växer i dagens samhälle. Framsynta möbel- och belysningsföretag som Cassina, Arflex, Artemide, Gufram och många fler experimenterade med nya uttryck, material och tekniker. Ett kvitto på designens relevans än i dag är att en hel del har tagits upp i nyproduktion de senaste åren.
Inspirationen kom ofta från rörelser i konstvärlden, som popkonst och konceptkonst. Kanske är det en del av förklaringen till att den ikoniska 60- och 70-talsdesignen fungerar så bra tillsammans med samtida konst, som också bottnar i ett starkt samhällsengagemang.
Sekelskifteslägenhet i Stockholm med design och konst i fokus
Dialogen mellan dåtidens design och nutidens konst kommer till uttryck på ett fint sätt i en sekelskifteslägenhet i Stockholm, som renoverats omsorgsfullt för att låta både designen och konsten få ta plats.
I hallen möts besökaren av en affisch från konstnären Keith Harings första soloutställning i New York, en skulptur av den unga skulptören Hilde Retzlaff, och Gae Aulentis höj- och sänkbara bordslampa Pipistrello för Martinelli Luce från 1965.
Det öppna köket och vardagsrummet, ankrat vid en vacker köksmöbel i almrotsfaner av Axel Wannberg, är ett samspel mellan möbler som soffan Marenco från Arflex och Willy Ballez soffbord med underrede av travertin, samt ung konst från gallerier som Erik Nordenhake, Belenius och CFHILL.
Det är en livlig inredningsmix som väcker tankar och får fart på fantasin. Och den är inte oöverkomlig. En hel del intressant 60-talsdesign finns att upptäcka för rimliga priser på olika auktionssajter och den spännande konsten är än så länge inte speciellt dyr. Kan det bli bättre?
Text Anders Bergmark
Foto Jonas Ingerstedt