11 hållbara livsstilsnyheter du vill ha koll på 2019
1. Mode av gamla flaskor
Weekday har nyligen släppt sin nya kollektion 100% Recycled collection. Plaggen, som är inspirerade av moderna arbetskläder och klassiska sovplagg, är tillverkade av återvunnet bomullsspill och gamla petflaskor. Eftersom bomullen färgsorteras behövs ingen färgning. Kollektionen säljs i utvalda Weekdaybutiker och online.
2. Scarf på scarf
På sina vintagerundor såg designer Ewa Larsson högvis av gamla sidensjalar nedtryckta i korgar. Hon fick idén att ge dem nytt liv.
– Jag har länge varit intresserad av att sätta ihop vintagetextilier till bärbara, sköna plagg. Jag kom på att sidensjalarna skulle passa perfekt som kimonos. Jag har hittat sjalar från allt från Céline och Dior till Louis Féraud. Det känns fint att sjalarna får leva vidare, inte minst ur hållbarhetsperspektiv.
3. Inget spill på Spill
Målet är att Erik Anderssons och Ellinor Lindbloms restaurang inte ska behövas alls. Eh, hur? Jo – på Spill (Isbergs gata 10, Malmö) blir råvaror som passerat bäst före-datum innovativa, goda och klimatsmarta lunchrätter. Allt är av ingredienser som skulle slängts, utom smaksättning som senap eller soja. Med Spill vill de uppmärksamma matsvinn hos grossister, restauranger, butiker och i hem, och hoppas att den inte ska behöva finnas om fem–tio år.
4. Snyggt hår, naturligtvis
Allt fler kosmetikjättar och beautyvarumärken satsar nu på mer hållbara produkter. Hårvårdsmärket L’Oréal Professionnels serie Source essentielle är 80–99 % naturligt baserad. Förpackningarna är refill, saknar ytteremballage som plast och papper och är designade för att effektivisera transporten.
5. Regn hos mig
Konstnären och modedesignern Bea Szenfeld har skapat regnkonstverket Rain Gothenburg på Esperantoplatsen i Göteborg. Konstverket består av isbjörnsspår målade över torget, spår som framträder för betraktaren när färgen blir blöt av regn.
– Idén bakom konstverket är att uppmärksamma miljöförstöringen och den globala uppvärmningen som är isbjörnarnas främsta hot. När isarna smälter har isbjörnarna svårare att hitta mat, det leder till att isbjörnarna söker sig närmare människan, berättar Bea Szenfeld.
6. Återvunnen modelyx
Årets vinnare av H&M:s och ELLEs nykomlings-stipendium Rave Review kan konsten att omvandla gammalt till nytt och åtråvärt.
– Konceptet är att göra lyxiga och coola kläder av gamla textilier och kläder. Vi har byggt vårt varumärke kring remake som har hög modegrad och är lyxig, med mindre hemmagjord känsla än det vi sett traditionellt. Vårt signum har blivit att göra kläder av hemtextilier, det blir en fin krock, säger duon Livia Schück och Josephine Bergqvist.
Er största utmaning?
– Vi vill använda de vackraste materialen, främst gamla tyger och kläder. Att ta det vidare mer storskaligt till produktion är en av de största utmaning- arna. Vi jobbar med Re:Textile i Borås, ett forsknings- projekt om cirkulärt mode vid Textilhögskolan.
Vad betyder hållbart mode för er?
– Produktion som lämnar så lite avtryck på vår planet som möjligt, som har en mening och tillför något som inte redan finns på marknaden. Blir inte folk inspirerade och vill ha det kan man lika gärna strunta i att göra kläder och spara resurserna. Kläderna måste helt enkelt vara riktigt snygga för att de ska vara värda att producera!
7. Fynda hos Arkivet
Second hand-butiken Arkivet öppnade nyligen sin andra Stockholmsbutik. De får in cirka 250 artiklar per dag och ser en enorm efterfrågan för andrahands-marknaden.
– Det går att byta ut sin garderob utan att det innebär konsumtion av nyproducerade plagg. Cirkulärt mode är hållbart för både miljö, människa och ekonomi. Tanken bakom Arkivet är att göra det roligt, enkelt och inspirerande för kunden att vara modeintresserad och hållbar samtidigt. Arkivet är en modern second hand med känslan av vanlig butik. Här hittar man både exklusivare varumärken samt guldkorn från kedjorna, vikten ligger på att kläder och accessoarer speglar rådande trend och håller ett mycket gott skick, säger grundaren Caroline Hamrin.
8. Vegansk modevecka
Världen har äntligen fått en vegansk modevecka – Vegan Fashion Week i Los Angeles! Grundaren är creative directorn och djurrättsaktivisten Emmanuelle Rienda och syftet är att uppmärksamma etiskt mode globalt. På första upplagan visades mode i ananas- och äppelläder, hållbar fuskpäls och fuskull. Catwalkmodellerna var veganer och enbart veganska beautyprodukter användes. Heja!
9. Hållbara badkläder
Monki lanserar sin första hållbara badkollektion! Den är av återvunnen polyester och polyamid av petflaskor och spillfiber från textilproduktion.
– Vi är i ständig process för att finna mer hållbara sätt att skapa mode, säger Jennie Dahlin Hansson, Managing Director på Monki.
10. Nytt av gamla kläder
Remake vann H&M & ELLE Conscious Award på senaste ELLE-galan. De omvandlar avlagda plagg till nya, attraktiva och hållbara kreationer.
– Remake producerar hållbart mode och är en del av Stockholms Stadsmissions sociala företag med arbetsintegration som mål och därmed fokus på både social och miljömässig hållbarhet. Genom arbetsträning får människor i vår produktion och butik möjlighet att närma sig, eller komma tillbaka till arbetslivet. Remake är en viktig del i att återanvända material som redan finns producerat, så att modebranschen kan bli mer cirkulär och minska den negativa miljöpåverkan. Detta är något vi behöver göra tillsammans; både modebransch, beslutsfattare och konsumenter, säger Remake som består av Maria Lagerman, Karin Sterner och Marie Teike.
Vad betyder mode för er?
– Mode kan vara att uttrycka sin identitet, en önskan om att vilja sticka ut eller smälta in. Att trivas i sina kläder, både fysiskt och visuellt. Att samtidigt göra minimal påverkan på miljön, det är ren lycka för en hållbar fashionista. I vår verksamhet och som socialt företag ser vi även individer som har växt både yrkesmässigt och personligt i skapandet av mode.
Viktigaste budskapet med Remakes kreationer?
– Att det genom mode går att kombinera miljömässigt och socialt ansvar, där värdet av det långsiktiga, inspiration och arbetet bakom det vi bär, är högt. Vi vill förmedla den kollektiva, positiva känslan att vilja göra bra saker och att en förändring är möjlig! Alla kan vara delaktiga och bidra till en mer hållbar modebransch.
11. Ännu bättre Dagmar
Svenska Dagmar fortsätter att satsa hållbart. Deras pre fall har många plagg med en ny Good choice-märkning som informerar om hur plaggen är hållbara. Höstkollektionen blir helt hållbar.
– House of Dagmar har haft som filosofi att jobba med hållbarhet sedan starten 2005. Det har alltid varit viktigt för oss att jobba med hög kvalitet i materialval och produktion och att designen ska hålla länge. När dessa parametrar funkar får man en hållbar produkt. Vi tror att vi konsumenter behöver lite kunskap för att förstå hur man gör bra val. Vi ligger i framkant inom modesegmentet i Europa när det gäller hållbarhet. Vi har ett ansvar att utbilda de som vill köpa hållbart och är nu tydliga genom vår märkning, säger Karin Söderlind, grundare House of Dagmar.
Av Jenny Norberg, Carin Hellman, Lovisa Lundström, Louise Åström.