2,5 miljoner färre plastpåsar i naturen efter lagändringen
Den 1 juni i år började flera stora kedjor ta betalt för sina plastpåsar i butikerna. Detta efter direktiv från EU som krävt att förbrukningen av plast minskar.
Butiker som tillhandahåller plastpåsar är också skyldiga att informera om dess påverkan på miljön.
Kunder på bland annat Lindex, Kappahl och H&M erbjuds i stället att köpa kassar för mellan 1-3 kronor, där överskottet från försäljningen ska gå till ”ändamål som driver hållbar utveckling”.
Läs även: Plastpåsar inte längre gratis i butikerna – därför rasar folk över den nya kostnaden
Tillsammans med Naturskyddsföreningen ingick kedjorna MQ, Joy och Apoteket Hjärtat ett liknande samarbete – och redan nu börjar man se en dramatisk minskning.
Naturskyddsföreningen rapporterar att försäljningen av plastpåsar minskat med 40 till 60 procent på bara tre månader. Det motsvarar 2,5 miljoner färre plastkassar.
– Initativet har överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. På de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå från en påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi från början hade väntat oss, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat, enligt ett pressmeddelande.