6 tecken på att det är dags att säga upp dig
Det är inte kul på jobbet alltid. Det finns tuffa utmaningar, tråkiga arbetsuppgifter, bråkiga kollegor, dåliga chefer och evihetslånga dagar man bara måste ta sig igenom. Men det är skillnad på att vara uttråkad i perioder eller verkligen vantrivas.
Ett jobb kan kännas helrätt på papper och verka bra i andras ögon, men om det är något som skaver och inte känns rätt så vifta inte bort det. Även om du inte kan sätta fingret på vad det är som gör att du inte trivs så våga ta steget, ofta kommer allt falla på plats när du får lite distans och byter miljö.
Vi kan likna det med en kärleksrelation. Hur många gånger har man inte kämpat och gjort allt för att försöka få ihop det, för att man tror att det är det enda rätta? Sen med tiden får man perspektiv och undrar hur man orkade kämpa så länge, hur man inte kunde se vad som var fel när det kan kännas så tydligt i efterhand.
6 tecken på att det är dags att säga upp dig:
1. Du har ångest och mår dåligt redan kvällen innan över att gå till jobbet.
2. Du är konstant rädd för att göra fel och blir nervös över att ha möten med din chef.
3. Du går runt och stör dig på allt, både kunder och kollegor är dumma i huvudet och du är på allmänt dåligt humör på jobbet.
4. Du får allt sämre självkänsla, känner att du har svårt att prestera och tycker allt känns meningslöst.
5. Du drömmer om att jobba med något helt annat eller ha mer tid över för annat.
6. Magkänslan, du bara VET!
Jag läste någonstans att vi jobbar nästan 100 000 timmar under en livstid och då gäller det att lägga tiden på något man gillar. Jag tycker att folk i allt större utsträckning borde säga upp sig. Allt för många mår dåligt, vantrivs på jobbet och önskar att de gjorde något annat men vågar aldrig ta steget.
Måste man ha ett nytt jobb innan man säger upp sig?
Absolut inte! Det kan kännas läskigt att säga upp sig utan att ha något nytt jobb som väntar, men samtidigt otroligt befriande. Jag sa upp mig från min förra anställning utan att ha sökt något nytt jobb eller visste vad jag skulle syssla med. Jag behövde tiden och distansen till allt för att kunna tänka om och fokusera på vad jag egentligen ville äga min tid åt. Hur skulle jag ens hinna söka nytt jobb när jag spenderade all min tid på jobbet?
Säg upp dig tryggt! Så förbereder du dig:
1. Kolla upp dina villkor innan, som din uppsägningstid, semesterersättning osv. och läs igenom ditt anställningsavtal noga.
2. Se till att ha en ekonomisk buffert, ha koll på hur mycket/lite du klarar dig på varje månad.
3. Skriv upp för- och nackdelar med ditt jobb och var ärlig.
4. Ha en plan, både en kortsiktig och en långsiktig sådan. Bestäm dig innan för om du ska du plugga, starta eget eller söka nytt jobb?
5. Prata med någon likasinnad som kan peppa dig, någon som kanske varit med om samma situation tidigare.
6. Fråga dig själv, vad är det värsta som kan hända?
Har du en månads uppsägningstid eller kortare gäller det förstås att ha en ekonomisk buffert och en plan. Har du längre uppsägningstid som 3 månader och uppåt kanske du kan ta det lite lugnare och hinna söka jobb under tiden. Se uppsägningstiden mer som en deadline vilket ger dig en morot att söka något nytt.
Om du går i tankarna om att säga upp dig men inte riktigt vet om du ska våga ta steget inte, fråga dig själv – vad skulle du göra om du inte var rädd?
Foto Frida Möller / Studio Emma Svensson