Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Agenturgrundaren Lena Gullberg berättar om sin karriär

30 sep, 2017
AvLisa Segerson
Barndomens stora klädintresse ledde 
Lena Gullberg till 
en internationell modekarriär. 
I dag representerar 
hon Sveriges främsta fotografer och stylister.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

18 år gammal flyttade Lena Gullberg till Stockholm och började arbeta på H&M. Där fick hennes modeintresse blomma ut på riktigt.

– De fångade upp mitt intresse och på några år gick jag från butiksanställd till inköpare. När jag åkte runt på inspirationsresor förstod jag att man kunde jobba i den här världen och bestämde mig för att stanna.

När bestämde du dig för att starta agentur?

– När jag startade Link 1990 fanns det inga fotografagenturer i Skandinavien, samtidigt som jag kände behovet från reklambyråer och tidningar. Redan då umgicks jag mycket med fotografer, som alla skötte sig själva, inklusive att sälja sig och ta betalt. Flera frågade mig om hjälp med det och då kände jag också efterfrågan. Det kändes roligt att jobba med marknadsföring, att sälja och profilera fotograferna och visa upp deras starka sidor, och jag tyckte det var spännande att se om det gick att utveckla. Så tillsammans med en vän bestämde jag mig för att starta agenturen CameraLink. Vi började samarbeta med sju fotografer och byggde upp deras portfolios. Efterhand började vi ta in hårstylister, makeupartister och stylister vilket ledde till att vi 1998 startade LinkDetails med fokus även på set designers, produktion, artister och casting. Linkfamiljen innehåller nu också LinkDirectors och LinkDeco, där vi representerar några av de absolut bästa inom dessa områden. Tillsammans med Mia Bengtsson Plynning har jag också startat bildbyrån LinkImage och galleriet LinkImage Art Edition. Jag brukar säga att det är få som kan mer än Mia om fotografi och då menar jag inte i Sverige, utan i världen!

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Vad är en agents främsta uppgift?

– Att tillvarata och förvalta kreatörens intressen. Alla har sina specialiteter, de förstärker vi. Agenten bygger sedan upp en portfolio med kreatörens starkaste sida, som går i linje med vad de helst vill göra och använder efter det sitt kontaktnät för att berätta om den. Det är mycket sälj men också karriärcoaching så att kreatören utvecklas i takt med att marknaden förändras. I dag jobbar flertalet med rörligt, för fem år sedan var det helt nytt. Agenten ser också till att tider och budgetar hålls.

Vad söker ni hos nya kreatörer?

– Eget uttryck och en vinnande personlighet! Kunderna vill veta personens styrka, så att rätt personer jobbar med rätt uppdrag.

Vad utmärker en bra fotograf?

– Man måste hantera tekniken, ha öga för bild och ett personligt uttryck. När det gäller riktigt duktiga och konsekventa fotografer ser man vem som tagit bilden fast det är ett uppdrag. Man ska också vara medveten i sina val, tänka i bild och bildlösningar, stil och komposition och veta var man har sitt fokus, man ska veta varför man tycker något är bra. Bra bilder väcker intresse, vilket inte behöver vara på ett skrikigt sätt. De tål att tittas på flera gånger, och om de är på uppdrag så ska de gärna kommunicera ett budskap. En bra bild är en bra bild oavsett kontext.

Annons

Hur väljer man bra fotografier till sitt hem?

– Är man intresserad av foto, i inredningssammanhang eller som investering, är det viktigaste att man inte impulsshoppar, utan tar reda på mer om det man köper. Okunskap kan leda till att man handlar till fel pris. Gå på utställningar, sök på nätet och kolla auktioner. Köp fotoböcker och klipp ut bilder som du sätter upp på väggen och se om det känns bra. Då får man en känsla av vad man gillar och en bra utgångspunkt. Det man väljer att sätta upp på väggarna förstärker också ens identitet, som till exempel mode. Mycket äldre modefotografi har senare hamnat i konstvärlden för att det är så omtyckt. Redaktionella modebilder är ett sätt för fotografen att uttrycka sin kreativitet och vara friare, man iscensätter en fantasivärld som oftast är lättare för betraktaren att läsa in i sin egen fantasi än dokumentära bilder. Allt handlar om köparens intresse och behov. När några älskar äldre vintagefotografier i svart och vitt kan andra älska stora modebilder i färg.

Annons

Hur har ni tänkt kring inredningen av ert kontor?

– Det ska kännas hemtrevligt. Vi har tagit in det personliga bland skrivborden och datorerna och blandat upp med föremål som taklampan från Domino Antik och detaljer från bland annat Ryarya (en sajt med små fina saker och unik äldre kuriosa som en väninna till mig precis startat), gamla arkivskåp och fina mattor.

Hur bygger man ett eget starkt varumärke?

– Formulera en affärsidé, det är viktigt att veta vad man vill, till vem man vänder sig och vad som är målet. Gör noga research inom branschen, hur marknaden och konkurrensen ser ut. Ta möten med folk som jobbar inom området, undersök behovet och priser och se var det finns en plats att slå sig in. Så ger sig mycket därefter. När vi till exempel startade LinkDeco, som är specialiserat på inredningsstylister och fotografer, kände vi att behovet fanns, och där har vi förmånen att jobba med flera starka kreatörer som till exempel inredaren Lotta Agaton.

Annons

Hur får man alla att trivas?

– Jag tycker det är viktigt att ge alla anställda fria händer, sedan finns jag alltid där som stöd och backar alltid personalen till hundra procent.

Vad händer härnäst?

– Vi fortsätter utvidga Link-familjen och har precis anställt Catrin Spegel till LinkDetails som jobbar med produktion. Så nu utvecklar vi ännu mer vår produktion och casting som är helt fristående och oberoende av om man bokar en av våra kreatörer

LÄS OCKSÅ:

Whos the boss? Jessica Alba om livet, karriären och moderskapet

Vill du byta bana? 11 tips som gör karriärbytet enklare

Därför ska du ha sex – för karriärens skull

Annons