Amie Bramme Sey: ”I ständigt inbördeskrig med vårt eget hår”
Precis som tusentals andra personer med lockigt hår inledde jag året med att hoppa på #30dayhairdetox. Idén kom från två svarta kvinnor i Chicago som arbetar på hårsalong och förespråkar naturligt hår. Inga smärtsamma behandlingar för att få håret så rakt och ”vitt” som möjligt, inga hårrutiner som kräver tio olika steg och dyra produkter som utlovar mirakel. Utmaningen var enkel: ”wash your damn hair” … and go. För en person som inte blivit välsignad med ett afro eller lockigt hår kanske det låter sjukt basic. För en curly girl är detta en prövning. Som svart kvinna utstår man inte bara dubbla förtryck (rasism/kön), man är också utsatt för dubbelt så mycket påtryckningar när det kommer till utseendefixering. Lägg på ett lager av vithetsnorm som försatt oss i ständigt inbördeskrig med vårt eget hår och du har ett perfekt offer för en otrolig konsumtionshets. Svarta kvinnor som grupp spenderar sjukt mycket pengar på beauty och hår, detta trots att vi ofta är osynliggjorda i kommunikationen kring dessa ämnen.
Så, när två kvinnor från Chicago sa ”konsumera om du vill, men ta reda på exakt vad produkten gör för ditt hår” och ”check on your friends who spend more than three hours on washing their hair … they are not ok!” kände jag, och tusentals kvinnor runt om i världen, att ”vet ni vad, jag är inte ok med att lägga den här mängden pengar, tid och upprörda känslor på mitt hår varje dag”. Och så började vi skala av produkter.
Detta hände när Amy Bramme Sey testade #30dayhairdetox
#30dayhairdetox gjorde absolut något för mina lockar. Jag kände hur en nyförälskelse till mitt hår växte fram när tyngden av överdrivet mycket produkter lättades upp. Och förutom en anmärkningsvärd mängd hårtips så gav hashtagen upphov till värdefulla samtal om vem som kapitaliserar på vårt självhat och hur man gör för att syna och bryta dessa mönster. Många upplevde hur deras hårtextur känns för första gången på många år. Det växte fram en rörelse för självacceptans och mot konsumtionshets. Så förutom att detoxen gav mig en förenklad hårrutin blev det tydligare än någonsin vilken typ av influenser jag tänker tillåta mig att bli påverkad av framåt.
Varje dag scrollar jag förbi hundratals konton på Instagram, flera av dom kommer vilja sälja på mig saker. Ofta säljs beauty och hårprodukter med ett stort leende och stora löften. Och jag är så ägd! Så lurad att just denna produkt är den borttappade biten i det oändliga perfektionspusslet.
Chicagokvinnorna hade inga stora leenden. Det var inga quirky formuleringar, inget säljsnack inlindat i bubblig glädje. Kvinnorna fick till och med kritik för att de saknade charm och var barska mot sina följare. Trots att de levererade fakta ville folk styra hur den skulle paketeras. När kritiken om tonen gått för långt svarade kvinnorna i ett inlägg att kontot inte var skapat för att de skulle bli omtyckta eller för att fiska likes. Att det handlar om kunskap och analys, inte om att sälja produkter som ofta gör mer skada än nytta för våra hår. Om kritiken grundar sig i en sexistisk idé om att vi kvinnor alltid måste ta socialt ansvar eller om det handlar om att människor är så indoktrinerade i sociala mediers ofta sockersött perfekta framtoning att minsta bistra ton framstår som rena förolämpningen, det är upp till var och en att analysera.
Personligen tyckte jag det kändes uppfriskande att bli tillsagd hur jag ska tvätta mitt hår och ifrågasatt varför jag överkonsumerar. När andra beautykonton ständigt presenterar nya produkter i hud-/hårrutinen som får en att undra om avsändaren verkligen har hunnit uppleva resultat själv, känns det härligt med konton som bara levererar grundlig fakta. Jag hoppas och tror att uppmaningar som #30dayhairdetox kan fortsätta influera våra konsumtionsvanor framåt. Färre steg, mer analys och mer rakt på sak. Wash your damn hair, helt enkelt.
Text: Amie Bramme Sey