Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Annica Eklund: "Vi har en riktig passion och glädje i det vi gör – det sitter i vårt DNA"

22 nov, 2015
AvJenny Bergquist
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

En krögare, en advokat, en pr-agent, en riskkapitalist och en matt-vd. De har gjort karriär av det de tycker är roligast och viktigast, de är inte rädda för att utmana sig själva. Eller andra. ELLE har träffat fem kvinnor som inspirerar oss att jobba hårdare och smartare. I dag: Annica Eklund

Yrke: Vd för Bolon, som hon driver med sin syster Marie, företagets kreativa chef.

Mer: I sin fabrik i Ulricehamn tillverkar Bolon vävda vinylgolv som har blivit en internationell designsuccé. Företaget grundades 1949 av Annicas och Maries farfar och tillverkade husvagnsmattor. 2003 tog systrarna över företaget efter sina föräldrar och har sedan dess mer än tripplat omsättningen. Fram till dess hade Annica tävlat i hästhoppning.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Varför har Bolon blivit så framgångsrikt?

– Vi har en riktig passion och glädje i det vi gör. Det sitter i vårt DNA kan man säga, och det är viktigt för oss att vi aldrig växer så fort att vi tappar familjekänslan i före-taget. Men framför allt hade golvbranschen varit ganska eftersatt och stereotyp under många år, ingen hade egentligen lyft upp golv på en designnivå. När Marie och jag tog över var vår ambition att attrahera världens främsta designer, arkitekter och andra kreativa personer till samarbeten. På det sättet lyckades vi positionera Bolon som ett internationellt designvarumärke.

Annons

Hur har ni lyckats få till era olika samarbeten?

– I början handlade det mycket om mod, att våga kontakta dem vi ville samarbeta med. I dag är det både vi som bjuder in till samarbeten och ibland blir vi tillfrågade. Att vi samarbetade med Missoni berodde till exempel på att vi fick veta att de använde Bolongolv i sina hotell. Då kontaktade vi Rosita Missoni och det visade sig att hon var jätteintresserad av ett möte. Det klickade direkt. Vi gillade varandras ambitioner och idéer, och redan ett år efter det första mötet hade vi vår gemensamma lansering.

Hur väljer ni vilka ni ska samarbeta med?

– Vi handplockar samarbetspartner mycket utifrån vad vi själva identifierar oss med. Alla de vi arbetar med utmanar oss att bli bättre på det vi gör och bidrar med en stor dos kreativitet och inspiration.

Vad är era viktigaste egenskaper som affärskvinnor?

– Vi har en positiv inställning och tänker att allt är möjligt. Det har vi verkligen bevisat. Vi är djärva och har en äkta passion för det vi gör, men ibland måste vi hejda oss själva för vi har alltid tusen idéer som vi vill förverkliga. Dessutom har vi insett våra egna begränsningar och anställt viktiga nyckelpersoner runt omkring oss, människor som förstår vår ambition och kan ta vid där vi inte riktigt räcker till.

Annons

Vad gör du för att slappna av?

– Jag har börjat fotografera och har gjort en egen bok som kommer i slutet av november. Där har jag under ett års tid följt vad som har hänt i vårt Bolonhus, ett guest house där vi tar emot kunder från hela världen så att de får bo på ett Bolonhotell. Vi har egen kock i huset och vi har middagar för alla intressanta gäster. Så boken har fått temat ”family, friends and food” i Bolonhuset. Att fotografera är ett sätt för mig att hitta kreativitet och ett annat sätt att tänka.

Foto: Elisabeth Toll

För mer karriärtips? Läs även intervjun med Sally Voltaire: Man kan inte göra allt själv – då kollapsar man”

Annons