ELLE träffar Arbilina Nissan och Nina Akbari bakom Dashl
I ett ljust kontor i ett av de gamla anrika husen på Birger Jarlsgatan i Stockholm sitter Dashl, företaget som har det blygsamma och ändå märkligt rimliga målet att revolutionera skönhetsbranschen. Queen står skrivet i vita neonbokstäver på ena väggen, inredningen går i vitt och dämpade pasteller och vid det stora konferensbordet sitter grundarna Nina Akbari och Arbilina Nissan, svarar på mail i telefonerna och berättar om affärsidén som blev framgångsrik business.
– Vi brukar säga att vi demokratiserar skönhetsbranschen, säger Nina Akbari. Vi tillgängliggör skönhetstjänster för dem som inte har tid, som har barn, jobbar mycket, som kanske har något funktionshinder som gör att de inte kan gå ut. Vi kommer dit du är, på en tid som passar dig. Och vi demokratiserar branschen för stylister som får enklare att hitta jobb – inte bara de stora kända, utan även nyutexaminerade.
Idén bakom Dashl föddes redan 2013
Det började i London runt 2013, när Arbilina Nissan studerade för sin master i marknadskommunikation och tyckte att det var för dyrt att gå till salong för att göra hår och naglar. Så hon sökte på den brittiska motsvarigheten till Blocket och hittade olika talanger som hon kunde boka hem – billigare, eftersom de då slapp salongshyran.
– Vissa var väldigt bra och vissa var … väldigt dåliga, skrattar hon. Men när de väl hade utfört behandlingen hände inget mer än att jag inte bokade dem igen. Det fanns ingen tredje part att klaga hos och som student tar det emot extra mycket att betala för något som inte blir bra.
Hon tittade på resebranschen, där det enkelt gick att boka hotell och resor via olika sajter där användarna kunde lämna omdömen och recensera. Där fanns bilder både från hotellen och från tidigare kunder, och om något inte var bra gick det att klaga hos bokningssidan. Varför fanns inte något liknande för skönhetsbranschen?
Hon berättade om sin idé för kompisen Nina Akbari, som googlade en hel dag för att ta reda på om det verkligen inte fanns någon sådan tjänst redan.
– Jag tänkte att det måste ju finnas, men det gjorde det inte.
De började prata med kvinnor i sin närhet och gick sedan vidare till kaféer och parker i London för att ta reda på om det fanns en efterfrågan. Det gjorde det. Och det var då de började utveckla sin affärsidé, en digital skönhetstjänst där man som konsument kan hitta stylister (frisörer, makeupartister, nagelteknologer och bryn- och franssalonger), se bilder på vad de gjort tidigare, söka lediga tider, boka hembesök eller tid på salong – och betala direkt.
– Vi kontaktade personer inom startup-världen på Linkedin, för att få in en fot, berättar Arbilina. Då blev vi tipsade om Fast Forward accelerator, ett slags bootcamp för startups. Där fick vi massor av tips och råd och det var nervöst många gånger, när vi pitchade vår idé för representanter för stora företag som Microsoft och Amazon, men det gick väldigt bra och efter det bestämde vi oss för att flytta till Sverige och testa.
Dashl lanserades 2016
2016 lanserade de tjänsten och nu finns Dashl i Stockholm, Göteborg och Malmö. Förutom bokningstjänsten har de så kallade Beautybars med Dashl-stylister i utvalda H&M-butiker och det går även att boka stylister direkt till kontoret så att alla anställda får möjlighet att klippa håret eller göra naglarna på dagtid – och nyligen köpte företaget makeupartisten Linda Mehrens skola för makeupartister, som nu heter Makeup Academy by Dashl.
Ni bodde i London, med fasta jobb och lägenheter. Var det självklart att ta beslutet att släppa era liv där och flytta till Sverige för att satsa på er idé?
– Det är klart att det var tufft. När vi flyttade hem bodde vi först hemma hos våra föräldrar. Men man måste ta sådana smällar när man startar eget, säger Nina. Sverige var en bra testmarknad för oss.
– Sedan bodde vi ihop i ett renoveringsobjekt i Sundbyberg! skrattar Arbilina. Och jobbade ihop 24–7, det var verkligen back to basics. Jag ville pendla först, jag älskar London och hade bott där i 13 år, men sedan insåg jag att jag bara hann vara där några dagar i månaden och lägenheten där stod tom.
Hur är det att jobba ihop när ni är så nära vänner?
– Det är bra att vi känner till varandras styrkor och svagheter från början, i och med att vi har bott ihop och har känt varandra i åtta år. Vi behöver aldrig trippa runt på tå – och man behöver kunna ha raka, ärliga diskussioner. Vi håller inte alltid med varandra, men så är det ju överallt, säger Arbilina.
Vad gör ni när ni blir oense?
– Vi kan vara oense ganska ofta. Men det som är skönt när man i princip är familj, är att det finns inget filter. Om det är något kan vi säga exakt vad vi tänker, ofiltrerat, och sedan kan vi släppa det, säger hon. Och vi har gått in i det här tillsammans. Vi satsade allt vi hade och vi vet att här är målet – och oavsett vad som händer är det dit vi är på väg. Ingen av oss kommer ge sig och det finns aldrig något ego som hamnar i vägen. Nina vet att oavsett vad, så är jag i detta med henne, for the long run, och vice versa.
Nina fyller i.
”Det är samma vision vi strävar efter”
– Vi vet ju att båda vill företagets bästa. Vi har inte olika agendor, det är samma vision vi strävar efter.
Ni har tagit in pengar från investerare – hur kommer det sig att ni ville dela ägandet?
– Att ta in kapital är en självklarhet, det går inte att få företaget att växa annars och det gäller att växa aggressivt och snabbt i början. Tekniken kostar mycket att utveckla, sedan är det marknadsföring, personal, support … Vi hade 20 hattar på oss som vi ville fördela, säger Arbilina. Från början, när vi kom till Sverige och inte kände någon efter många år utomlands, så headhuntade vi rådgivare på Linkedin. Det var så vi fick våra första investerare. Nu delar vi lokal med Invest in her, Camilla Läckberg och Christina Salibas investmentbolag som investerat i Dashl. Christina Saliba sitter även i styrelsen. Hon är ju PR-proffs, så vi har fått bra hjälp med marknadsföringen och hon har ett stort nätverk.
Vilka har varit de största utmaningarna för er i arbetet med Dashl?
– En utmaning är att vi driver en stor förändring i hela skönhetsbranschen, när det gäller att boka tjänster hem. I andra segment är det ganska etablerat, med hemtjänster, mat, städning – men skönhetstjänster har inte kommit dit än och där är vi ensam spelare, i Sverige i alla fall. Vi arbetar mycket för att driva den förändringen.
Har ni någon gång känt att nu skiter vi i det här och ger upp?
– ”Fuck it!”? Haha. Vi har säkert känt det, men aldrig … sagt det, säger Nina och Arbilina fortsätter.
– Jag tror att vi båda kan ha känt så, klart att man känner så, men vi säger det inte till varandra. Vi vill inte skapa den känslan hos den andra.
Vad gör ni då för att peppa er själva och varandra?
– Det är egentligen som med allt i livet, man måste bara ha målet i sikte. Och det är väldigt viktigt att inte tappa fokus från visionen. Jag tror att det är det som skiljer alla avhoppare från de som fortsätter. De flesta startups dör inom två år, men vi har passerat den gränsen nu, säger Nina.
– Alla har ju olika incitament för att göra det de gör. Alla har egna personliga målsättningar, som är väldigt djupt rotade. Så jag tänker att man kanske går tillbaka till det och får energi av det. Vi är envisa och vi har en målbild, men för att tanka på måste man gå tillbaka till det där inne, säger Arbilina.
Dashl om målsättningarna
Vilka målsättningar handlar det om för er?
– Vi har ju en större vision, förklarar Nina. Vi vill visa att vi kan driva en förändring i hela skönhetsindustrin. Det är en jättegammal bransch och som i alla traditionella branscher krävs det folk och entreprenörer för att förändra. Som Klarna, som ändrade bankväsendet, eller Uber som ändrar taxibranschen. Vi vill vara så.
– Jaa, det är disruption som är det intressanta, säger Arbilina. Vi har sett nu att vi är kapabla att driva igenom saker vi verkligen tror på, så hade det bara handlat om att vi vill vara i skönhetsbranschen och göra en lyckad affär hade vi kunnat starta en salong. Inte för att det inte är en utmaning. Att driva eget, oavsett vad man gör, är en utmaning. Men det här är som att driva 300 salonger på en och samma gång, och samtidigt ändra på konsumenternas beteende. Det är det som är spännande. 
Fakta Nina Akbari och Arbilina Nissan:
Namn: Nina Akbari och Arbilina Nissan.
Ålder: 30 och 34 år.
Bakgrund: Arbilina har en master i Marknadskommunikation och har arbetat med musik och event. Nina är utbildad modejournalist som arbetat inom publishing med sälj och mediapartnerskap.
Bor: Stockholm.
Webb: Dashl.se och Makeupacademy.se.
Följ: @dashl
Nina och Arbilinas bästa tips för dig som vill starta eget:
• Börja enkelt. Det är viktigare att få ut produkten än att den är perfekt från början, utveckla den allt eftersom.
• Ha koll på dina styrkor och svagheter. Vi kunde inte koda, så nu har vi två co-founders som arbetar med techbiten.
• Skapa inte mer jobb än du behöver i början, det blir mycket jobb senare. Vi har inte tagit semester på flera år, det skulle vi ha gjort när vi kunde i början.
• Var inte rädd för att kontakta möjliga mentorer som du inspireras av. Man vet aldrig vilka dörrar som kan öppnas.
Av Helena Skoog
Foto Alma Vestlund