Björn Borg slår ett slag för samkönade äktenskap på VM i Ryssland
I förra veckan, lagom till fotbolls-VM:s första match mellan Ryssland och Saudiarabien, lanserade Björn Borg och Nord DDB en uppmärksammad kampanj för att skicka ett meddelande till VM:s värdnation Ryssland om att alla ska få gifta sig – oavsett sexuell läggning.
Samkönade äktenskap är fortfarande förbjudet i 87 procent av alla länder i världen idag – bland annat i Ryssland och i Saudiarabien – och klädmärket vill med kampanjen skicka en signal om att kärleken alltid kommer att vinna.
Initiativet, som kallas för Marriage Unblocked, sker genom en ny digital plattform som bygger på Blockchain-teknologi där människor över hela världen ska kunna fria till varandra, utbyta löften och gifta sig. Tekniken ska också tillåta användarna att lagra information för alltid utan att en tredje part, till exempel kyrka eller stat, ska kunna involveras.
Under VM-premiären riktade man dessutom ytterligare kritik mot värdnationen – man använde sig av banners i Moscow Times och ett tifo i AR. Tifot visade två killar som kysser varandra med premiärlagens, Ryssland och Saudiarabien, flaggor på kinderna tillsammans med budskapet Love will win tonight.
– Vi tror att sport är kärlek och kärlek är jämställt. Denna tifo är vårt sätt att stötta all den dolda kärlek som finns i dessa länder med budskapet – i slutändan övervinner kärleken allt. När skulle vara mer lämpligt att lyfta denna debatt än under VM premiären i Ryssland, säger Jonas Lindberg Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg, till Resumé.
Björn Borg har även lanserat en film om jämställd kärlek, som du kan se här: