Cosmopolitan och Seat lanserar lättparkerad tjejbil... vänta, va?
Den har eyeliner-formade strålkastare, lila lack och champagnefärgad interiör. Men framförallt är bilen ”kul att köra och lätt att parkera”. Det skriver Cosmopolitan och biltillverkaren Seat om den nyligen lanserade tjejbilen SEAT Mii by Cosmopolitan.
Jag kan inte låta bli att undra hur det gick till på det där mötet. För visst måste det ha hållits ett möte där man spånade fram hur en riktig tjejbil ser ut? Hur som helst. Jag föreställer mig ändå att det ägde rum i ett flådigt styrelserum runt ett avlångt bord på Seats huvudkontor i Martorell, Spanien. Ordet ”TJEJBIL” står på en stor whiteboard-tavla. ”Vi ska alltså ta fram en tjejbil, grabbar. Langa punkter som definierar en riktigt tjejig bil.”
Lila lack. Champagnefärgad interiör. Eyeliner-formade strålkastare. ”Och lätt att parkera”, skrockar någon.
Det kan ha varit så. Eller så var det inte alls så. Vad vet jag. Men ni vet vad man brukar säga om hur rykten uppstår: otillräcklig information gör så att hjärnan måste fylla ut faktaförlusten med spekulationer. Och ja, jag är väl inte annorlunda än andra. Och min hjärna klarar uppenbarligen inte av alla frågetecken som den här nyheten efterlämnar.
Cosmopolitan skriver att de känner kvinnor bättre än alla andra, och därför vet de att ”de flesta kvinnor ser bilen som en viktig accessoar”. Ja, jävlar. Tänk vad rätt de har ändå. Huvudsaken är ju att brummisen är snygg och lätt att parkera, för det senare är ju svårt för oss med snippa. Det är sedan gammalt.
Seats globala marknadschef förklarade också att tjejbilen är utformad för att ”möta kvinnors behov vad gäller vardaglig användning”, enligt Campaign Live. Det tycker jag är skönt. Folk måste faktiskt sluta förväxla mina kvinnliga behov med manliga när det kommer till bilkörning. Alltså genast. Det får vara nog nu.
Paus. Jag vill sluta raljera över det här, det är inte det. Jag vill faktiskt det. För skrattet fastnar liksom i halsen. Men det finns fortfarande ett par saker som vi måste gå igenom först.
För inte nog med att kvinnor framställs som knappt kördugliga och allmänt ytliga – vid lanseringen under London Fashion week använde Cosmopolitan och Seat sig dessutom av samma förlegade sätt att visa upp bilen på som man alltid gjort, med andra ord i sällskap av en snygg tjej.
Jaja. Gamla vanor. Men rimligt vore väl ändå om det var en kvinnlig förare som körde upp tjejbilen på catwalken. Inte det? Hon fick skjuts? Av en man? Okej.
Det är många som drar paralleller med Bics lågvattenmärke till lansering; tjejpennan ”Bic – for her” som släpptes 2012. Och det är ju inte så konstigt, för tråkigt nog verkar inte mycket ha hänt på genussidan de senaste fyra åren, åtminstone inte när det kommer till pinsam, antik och verklighetsfrånvänd marknadsföring.