Därför ger vi tummen upp till nya hopfällbara smartphonen
Varje trend möts av en mottrend, det gäller både inom mode och andra branscher. Förr eller senare sker det.
Våra smartphones har gått från att vara så små som möjligt, till (nästan) så stora som möjligt. Större och större skärmar har lanserats sedan den första kom i mitten på 00-talet, och vi har fått härligare upplevelse, många förbättringar och nya möjligheter – men de tog också mer och mer plats, både i vår ficka och vår hjärna.
Och är vi kanske mitt i motreaktionens tid nu? 2017 relanserade Nokia sin 3310 och ett år senare sin ”banantelefon” – med klassikerspelet Snake. Gammal design och färre funktioner. Och den förstnämnda blev en hit bland många yngre användare.
I september i år lanserade Samsung en vikbar telefon (Galaxy fold) som gav oss dubbelskärm, supertrevligt för de som spelar spel och gillar stor skärmyta, men den löste inte problemet med stor telefon i fickan.
Och igår (13 oktober) gjorde den comeback – den vikbara telefonen. Under storslagen fest i Los Angeles (med Diplo på scen och svenska Icona Pop på plats) lanserade Motorola sin nya mobil Motorola Razr, en vikbar telefon som uppfälld ger samma skärmyta som vilken smartphone som helst (är något större än skärmen på iPhone 11). Den klassiska fliptelefonen är alltså tillbaka, men i helt ny kostym.
Den nya telefonen har även en liten skärm på utsidan där man kan sköta mejl, musik, sms, ta en selfie och några andra saker – bra för att minska antalet minuter och gluttar på själva telefonen. Extraskärmen fyller ungefär samma funktion som Apple löst med sin klocka, men här har man allt på samma ställe. Och det är kanske den största utmaningen för oss alla – att använda oss av våra telefoner lagom mycket och så att den tillför något till våra liv, inte så att den gör oss stressade, dummare och sämre.
Vi är inga teknikanalytiker men ger tummen upp till den här mindre versionen av en smartphone, som ändå ger oss samma yta att glo på Netflix på (det är ju ändå, om vi ska vara ärliga, den främsta fördelen med stor skärm). Det mest negativa skulle kunna vara priset, som ligger på 17 990 kr (utveckling av ny teknik kostar!). Men kanske är det värt det, om man tycker att de stora mobilerna, bokstavligen talat, tar för stor plats i våra liv.
Mobilen distribueras av Tele2 i Sverige och finns i deras butiker och hemsida från den 24 januari och går att förbeställa från den 8 januari.
För supermycket teknikinfo och analys, se gärna Techradars artikel om den nya mobilen.
LÄS MER:
14 fina mobilskal vi vill ha just nu