Därför tvingas Kim Kardashian byta namn på sitt nya klädmärke
Förra veckan släppte realitystjärnan och influencern Kim Kardashian West en klädkollektion med fokus på formande underkläder. Märket döpte hon till Kimono solutionwear, och snabbt spreds rubriker runt om i hela världen. Dock inte av den anledning som Kim Kardashian West hoppats på.
Flera personer reagerade nämligen på namnvalet och tyckte att det var respektlöst mot den japanska kulturen att döpa ett klädmärke till Kimono.
”Jag är redan missnöjd med att företag använder ordet ‘kimono’ för att marknadsföra strandkläder. Och då kommer Kim Kardashian och tar det till en helt ny nivå genom att använda ordet som en ‘ordlek’. Hennes kollektion är inte inspirerad av den japanska kimonon, det är respektlöst”, sa en av kritikerna till CNN.
Enligt The Independent ska även den japanska staden Kyotos borgmästare Daisaku Kadowaka i ett öppet brev ha bett realitystjärnan att överväga namnvalet. I slutet av brevet ska han även ha bjudit in Kim Kardashian West till Kyoto för att få ”uppleva kärnan i kimono-kulturen och förstå våra tankar”.
Kim Kardashian svarar på kritiken
I ett uttalande i New York Times gav Kim Kardashian West senare svar på kritiken genom att förklara att namnet Kimono var menat att uppmärksamma ”skönheten och detaljen” som används för att göra den traditionella kimonon, och att hon inte hade några planer på att ändra namnet.
Ett par dagar senare valde hon dock att be om ursäkt för sitt misstag och bekräftar att hon kommer att ersätta Kimono mot något annat.
”Jag lyssnar, lär mig och växer ständigt, så jag uppskattar passionen och de olika perspektiven som människor ger mig. När jag annonserade namnet på min shapewear-kollektion gjorde jag det med mina bästa intentioner”, skriver hon på Instagram och fortsätter:
”Mina varumärken och produkter bygger på inkludering och mångfald och efter noggrant övervägande kommer jag att lansera mitt Solutionwear-varumärke under ett nytt namn. Jag återkommer snart. Tack för er förståelse och support.”
Foto: UGC/TT