Den prisade kampanjen sprids över hela världen
Den franska organisationen Le Mouvement du Nid lanserade en sajt för eskorter vid namn ”Girls of Paradise” med hjälp av byrån McCann Paris. Vid en första anblick ser sajten ut som vilken hemsida för eskorter som helst, men det är det inte. Kvinnorna på bilderna har nämligen en sak gemensamt – de har alla dött, och ofta mördats, till följd av prostitution.
När torskarna försökte kontakta eskorterna, via chatt eller telefon, fick de höra hur det gick till när de mördades.
– Hallå, försöker ni kontakta Ines? svarar en kvinnoröst i kampanjfilmen.
– Ja, jag vill ha Ines, svarar en förvrängd mansröst.
– Du och dina vänner kan tyvärr inte få henne ikväll. Hon blev mördad i en lägenhet när hon underhöll klienter.
– Neeej?!
– Hon knivhöggs 53 gånger.
Kampanjens syfte är att visa torskarna hur deras pengar bidrar till våld mot kvinnor i prostitution. Bara första veckan skickades tusentals meddelanden och hundratals telefonsamtal ringdes till de döda kvinnornas profiler. Kampanjen belönades med guld i Clio Awards.
Se klippet här:
Källa: AdWeek