Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Den prisade kampanjen sprids över hela världen

28 sep, 2016
AvSofia Börjesson
I en oerhört stark kampanj luras torskar att höra om brutala mord som begåtts till följd av prostitution. Nu har kampanjen belönats med guld i Clio Awards.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Den franska organisationen Le Mouvement du Nid lanserade en sajt för eskorter vid namn ”Girls of Paradise” med hjälp av byrån McCann Paris. Vid en första anblick ser sajten ut som vilken hemsida för eskorter som helst, men det är det inte. Kvinnorna på bilderna har nämligen en sak gemensamt – de har alla dött, och ofta mördats, till följd av prostitution.

När torskarna försökte kontakta eskorterna, via chatt eller telefon, fick de höra hur det gick till när de mördades.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Hallå, försöker ni kontakta Ines? svarar en kvinnoröst i kampanjfilmen.

– Ja, jag vill ha Ines, svarar en förvrängd mansröst.

– Du och dina vänner kan tyvärr inte få henne ikväll. Hon blev mördad i en lägenhet när hon underhöll klienter.

– Neeej?!

– Hon knivhöggs 53 gånger.

Kampanjens syfte är att visa torskarna hur deras pengar bidrar till våld mot kvinnor i prostitution. Bara första veckan skickades tusentals meddelanden och hundratals telefonsamtal ringdes till de döda kvinnornas profiler. Kampanjen belönades med guld i Clio Awards.

Se klippet här:

Källa: AdWeek

LÄS OCKSÅ:

 Pär Lernströms ilska över NK:s smala skyltdocka: Så oerhört korkat

Inspirerande kvinnor som inte följer Hollywoods kroppsideal

Beyoncé och sju andra starka kvinnor definierar ordet ”feminist”

Annons