Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

Doritos lanserar "tysta" tjejchips

07 feb, 2018
AvSofia Börjesson
Därför ska Doritos lansera "tysta" tjejchips.
"Ladyfriendly Doritos" är alltså ett chips som inte låter lika mycket när man äter dem, för det tycker kvinnor är lite skämmigt enligt företaget.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Jaha, då var vi här igen. Först var det Bic som tog fram sin rosa tjejpenna ”Bic – For Her” (2012), och sedan var det Cosmopolitan och SEAT som tog fram en lättparkerad tjejbil (2016). Man skulle kanske kunna tro att dessa hårt kritiserade lanseringar hade fått företagen att tänka till – men icke.

I en intervju med Freakonomics förklarar Doritos-vd:n Indra Nooyi att insikter kring skillnader mellan könen driver produktutvecklingen på Doritos framåt.

Anledningen till Doritos ”tysta” tjejchips

”Kvinnor gillar inte att tugga för högljutt runt folk. Och de gillar inte heller att slicka på deras fingrar eller att hälla i sig de små trasiga bitarna och kryddorna i munnen.”

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Så nu har Doritos alltså tagit fram tysta tjejchips som inte ska kladda av sig på fingrarna och som ryms i handväskan. För Indra Nooyi förklarade även att ”kvinnor älskar att bära runt på snacks i deras handväskor”.

Annons

Det dröjde så klart inte särskilt länge förrän folk återhämtade sig efter sina tappade hakor och tog till orda på Twitter.

Annons

Så, tjejer, luta er tillbaka med era tysta och kladdfria chips. Vi har nu uppnått jämställdhet.

Läs mer:

Cosmopolitan lanserar lättparkerad tjejbil… vänta va?

14 feministiska sommarprat som alla borde lyssna på

Feministiska framsteg i Sverige och världen 2018

Annons