Doritos lanserar "tysta" tjejchips
Jaha, då var vi här igen. Först var det Bic som tog fram sin rosa tjejpenna ”Bic – For Her” (2012), och sedan var det Cosmopolitan och SEAT som tog fram en lättparkerad tjejbil (2016). Man skulle kanske kunna tro att dessa hårt kritiserade lanseringar hade fått företagen att tänka till – men icke.
I en intervju med Freakonomics förklarar Doritos-vd:n Indra Nooyi att insikter kring skillnader mellan könen driver produktutvecklingen på Doritos framåt.
Anledningen till Doritos ”tysta” tjejchips
”Kvinnor gillar inte att tugga för högljutt runt folk. Och de gillar inte heller att slicka på deras fingrar eller att hälla i sig de små trasiga bitarna och kryddorna i munnen.”
Så nu har Doritos alltså tagit fram tysta tjejchips som inte ska kladda av sig på fingrarna och som ryms i handväskan. För Indra Nooyi förklarade även att ”kvinnor älskar att bära runt på snacks i deras handväskor”.
Det dröjde så klart inte särskilt länge förrän folk återhämtade sig efter sina tappade hakor och tog till orda på Twitter.
Has anyone at Doritos ever met a lady
— Danielle Sepulveres 🌻 (@ellesep) 2018 guovvamánnu 5
Good news, ladies. We got a female Colonel Sanders and Doritos that don’t crunch, so feminism is cancelled. We’ve achieved equality.
— The Volatile Mermaid (@OhNoSheTwitnt) 2018 guovvamánnu 5
Så, tjejer, luta er tillbaka med era tysta och kladdfria chips. Vi har nu uppnått jämställdhet.