Efter kritiken: Nu inrättar H&M en mångfaldstjänst
17 jan, 2018
AvJohanna Lejon
Häromveckan hamnade klädjätten H&M i ett enormt blåsväder på grund av en bild där en mörkhyad pojke bär en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle". För att förhindra att något sådant händer igen har nu H&M inrättat en ny tjänst för att "ta itu med mångfald".
Annons
Det är branschsajten resume.se som skriver att H&M nu kommer att inrätta en mångfaldstjänst. Detta efter förra veckans händelser, då klädjättens bild på en mörkhyad pojke som bär en hood med texten ”Coolest monkey in the jungle”, spreds över världen och ledde till massiv kritik och högljudda protester.
Läs också: The Weeknd avbryter samarbetet med H&M – nu svarar klädjätten
”För att motverka att samma grova misstag händer igen kommer man nu att inrätta en ny tjänst för att ‘ta itu med mångfald’. Det skriver kedjan på Twitter”, meddelar Resumé.
Läs också: Ny kampanj vill skapa eftertanke (och samla in nya prints) efter veckans mest omtalade bild
– Vårt åtagande att ta itu med mångfald och inkludering är genuint, därför har vi tillsatt en global ledare på det här området, för att driva vårt arbete framåt, skriver H&M själva.
Läs också: H&M-pojkens mamma talar ut: ”Det här är en av hundratals olika outfits”
Bilden på pojken i tröjan är nu borttagen från alla H&M:s kanaler.
Foto H&M
Annons