Elaine Eksvärds bästa tips för att undvika nervositet vid tal
Många kan förmodligen känna igen sig i den nervositet som kan uppstå när man ska tala inför andra människor. Särskilt om det är på ett bröllop där det ska förmedlas känslor, och där innehållet i talet kanske handlar om en nära relation till dig.
Vi har pratat med retorikexperten Elaine Eksvärd och fått ta del av hennes bästa tips för att lyckas med bröllopstalet. Du kan läsa mer om hur du skriver själva talet här. Men nervositeten då? Ja, hennes bästa tips om hur du får bukt med den kommer här:
Fyra tips för att slippa vara nervös när du håller tal:
1. Spela in och spela upp
Om man vet med sig att ett tal kan bli för känslosamt för att hålla utan att för många tårar och en rinnande näsa förstör finns det knep att ta till. Ett bra tips är nämligen att spela in talet i förväg för att sedan spela upp det på plats, antingen som en video eller en ljudfil. Tänk dock på att följa samma råd som om du skulle prata direkt på plats, exempelvis att hålla talet under tre minuter.
2. En gäspning kan ge lugn
Ett bra tips när nerverna kickar in är att gäspa några gånger innan du ska hålla tal, när ingen ser då förstås. Det kan hjälpa kroppen att lugna ner sig.
3. Stay positive
Tänk alltid positiva tankar och visualisera hur allt går vägen, istället för att fokusera på vad som kan gå fel. Då har du rätt inställning redan från början. Vänd tanken ”tänk om allt går fel” till ”tänk om allt går rätt”.
3. Tänk inte för mycket
Försök att inte tänka så mycket på att du ska hålla tal överhuvudtaget. Ett tips kan vara att försöka visualisera att du sitter på ett kafé och pratar med en kompis, för att sedan behålla den känslan när du ska tala. Retoriken tar nämligen inte hänsyn till vem du är, utan snarare hur du pratar. Tappa inte bort dig själv, utan behåll din personlighet och försök vara dig själv.
4. Till dig som är toastmaster eller toastmadam
För en toastmaster eller en toastmadam, gäller samma tips som till talarna. Sedan är det viktigt att ge riktlinjer till talarna. Det är din uppgift som toast att se till att de som håller talen håller sig inom ramarna, det är du som är själva ramverket.
Ge därför tydliga direktiv om hur långt talet bör vara och att de inte ska glömma att inkludera både bruden och brudgummen. Se även till att talen blir jämnt fördelade mellan brudgum och brud, så att det inte landar i att exempelvis bruden får alla tal och brudgummen inget.
Foto: TT