ELLE möter kreatören Sahara Widoff
Ateljén som huserat Sahara Widoff i 15 år är nedsläckt. Rummens tre små fönster vittnar om skymning, annars är det två stearinljus tända på bordet som lyser upp och gör det möjligt att se sig omkring. Ett målarrum fyllt av penslar, sprayburkar, målardukar och färgstänkta arbetsbänkar. Ett annat med verktyg från golv till tak där prototyper, möbler och materialval samsas i den säregna röra som uppstår i en kreativ process. På lagret samsas snickrade ting från tidigare scenografier och filmgrejer, fonder och metallskrot som hittats på någon tvärgata i stan.
– Känner du? Jag har precis målat med oljefärg. Det luktar ju så gott.
Längs de klassiska ateljébyråerna med långsmala fack står projekt uppradade. En stereo där skivor går varma skiner i krom från ett hyllplan bredvid 3D-skrivaren. En bukett med blå blommor pryder träbordet i Saharas kontor. Till hennes ateljé får aldrig kunder komma in. Den här platsen är bara hennes.
– Det är viktigt att ha ett eget space för sin hjärna. Det behöver inte vara stort, men det behöver ge en utrymme att våga testa saker. Jag älskar den här platsen. Den kan vara precis så som jag vill ha den.
För branschfolk är Sahara Widoff synonymt med kreativitet. Efter över 20 års visuellt arbete är hon någon de flesta inspirerats av, hört talas om, jobbat med eller önskar att man ska få jobba med. Exakt vad hon gör kan däremot vara svårt att kapsla in då hattarna är många – formgivare, kurator, designer, scenograf, konstnär, creative director, set designer, conceptual director … Med mera. Just nu läggs mest tid på creative direction och uppdrag som kurator, där hon i det förstnämnda formar kreativa koncept för olika kunder. Det kan vara att ta fram looken för en butik eller ett showroom för märken som Rodebjer och Toteme men också projekt bortom modevärlden. Heart 17 är ett sådant, där stora bolag som till exempel Spotify och TikTok gått samman med ideella organisationer för att belysa kreativitet bland unga för att ge hopp om en innovativ framtid. Som kurator formar hon utställningar och upplevelser för museer, institutioner och konsthallar, som till exempel Nobel Prize Museum. Dessutom var hon set designer för årets ELLE-gala.
Du verkar leva ett liv mitt i kreativiteten.
– Att kunna göra det, och att vara fri i det, är nog det viktigaste för mig.
Ett liv i kreativiteten börjar tidigt för Sahara. Hon växer upp i ett konstnärskollektiv bland målare och författare och fördriver dagarna i sin pappas ateljé. Ibland rullas meter efter meter av papper ut längs korridoren i lägenheten och Sahara är inte sen med att delta med idéer. I tonåren har bilden av konstnärskapet däremot förändrats, och efter gymnasiet börjar hon studera astrofysik.
– Livet i kollektivet var otroligt fritt och fint men jag fick också se vad det kan kosta. Som konstnär är det inte alltid lätt med jobb, pengar och prioriteringar. Jag hade en dröm om något annorlunda, ett klassiskt yrke, det som för andra var så vanligt. En idé som lätt blir unisont för barn till kreatörer, tror jag.
Sahara skrattar till.
– Men jag insåg rätt snabbt att det där vanliga inte passade mig alls. Det var ju urtrist.
Hon söker in till konstförberedande skolan Nyckelviken, och kommer in. Samma sak med Beckmans därefter. Under tiden på Beckmans föder Sahara sitt första barn och hon pendlar mellan mammaledighet och kurser i formgivning och tar snart med sin dotter till produktioner, studios och ateljéer. Och så har vardagen fortsatt. I snart 20 år.
– Givetvis har det känts tufft till och från men jag tror på att allting ordnar sig. För mig är det en självklarhet att vara frilansande kreatör. Man måste vara beredd på att jobba hårt. Men jag har aldrig känt mig orolig. Jag känner mig väldigt trygg i att det jag tycker, är rätt. Jag är usel på längre planer men de beslut jag tar i stunden känner jag mig säker på. Det är en lyxig grund att stå på som jag plockat med från livet i kollektivet.
Från månader hos Alexander McQueen i London under 00-talet (”vi hade så bra personkemi!”) till hittills tolv år hos Acne Studios med hundratals frilansprojekt däremellan, håller sig Sahara minst sagt sysselsatt. Hon har svårt att hålla på med för lite men trivs i balansen mellan snabba beslut och långtgående projekt. Intuitionen är hennes bästa vän.
– Min magkänsla är central. Oftast går jag på första känslan, även om den behöver finslipas eller justeras. När jag jobbar med personer jag känner väl, som Carin Rodebjer, vet jag i princip direkt vad som passar. Toteme har jag skapat för i två år nu, bland annat en butik i Aspen och ett showroom i Paris. Där gäller det att lära känna och förvalta grundarnas vision av märket innan man influerar med sin egen kreativitet. Samarbeten är alltid spännande. Jag älskar att skapa ett darr, att hitta olika frekvenser. På så sätt är modevisningar magiska. Det är något visst med att jobba med en kondenserad tid, att under tio minuter skapa en minnesvärd helhetsupplevelse. Musiken, platsen, publiken, modellerna, ljuset, scenografin, stylingen. Det kan bli ett magiskt ögonblick, lika kraftfullt som en konsert.
En extra minnesvärd visning från Saharas portfolio stavas Cheap Monday SS15.
– Våra visningar för Cheap Monday var så fria! Vi gjorde en i ett badhus. Modellerna gick runt bassängen och vi hade tagit fram statyer av uppblåsta djur i olika färger som guppade i poolen. I slutet hoppade alla modeller ner i vattnet, och många av besökarna hoppade också i. Att ta fram Acnes visning på Louvren, innan pandemin, är också ett kärt minne.
Vad triggar dig till att ta dig an nya projekt?
– En mix av rastlöshet och fantasi, haha. Det finns alldeles för mycket som jag är nyfiken på! Jag läser gärna om upptäckter, innovation och forskning – för mig handlar kreativitet om att just utforska. Det är väldigt kul att jobba, tycker jag.
Efter flera år av uppdrag utifrån, riktar Sahara nu blicken mot sitt eget skapande. Hon har under alla år formgivit egen konst men inte gett den tiden den förtjänar. Mycket tid tillbringas därför i hennes andra hem, ateljén.
– Jag har varit sugen på att göra saker utifrån mina egna premisser. Det känns som djupt vatten, det är första gången jag hänger mig åt mitt eget skapande.
Vad ser du fram emot mest?
– Jag är van vid att vara duktig på mitt jobb. Det känns lite härligt att vara … lite dålig, haha. Jag tvingar mig att utsätta mig för saker jag inte kan – jag försöker exempelvis hugga i sten, och det går sönder hela tiden.
Har du något mantra när du arbetar?
– Ta tillvara på misstag. Oftast blir de ganska bra.
Skymningen utanför har övergått till ett dovare mörker. Hon lutar sig tillbaka.
– Kraft, tror jag. Kreativitet är en stark drivkraft. Jag har svårt att föreställa mig en värld utan den.
FAKTA
Namn: Sahara Widoff.
Ålder: 43 år.
Yrke: Mångkreatör med titlar som Creative Director, utställningskurator och konstnär.
Bor: Södermalm i Stockholm.
Utbildning: Nyckelviken, Beckmans formlinje, konst på Kungliga Konsthögskolan samt idéhistoria, filosofi och matematik.
Saharas 3 bästa tips för dig som vill arbeta visuellt
1. Var personlig
Den fetaste tekniken är inte så intressant – utan känslan av innehåll eller nerv. Om man vågar vara personlig, utgå från sig själv och sina egna idéer, så förfinar det hantverket.
2. Hitta ett narrativ att fantisera kring
Man behöver veta vad man vill förmedla. Det behöver inte vara genom ord, utan att hitta ett sätt att berätta, och arbeta, som blir ens eget.
3. Testa dig fram
Var inte rädd för att utforska eller testa något nytt.
5 kreatörer att inspireras av
- Brancusi.
- Janis Kounellis.
- Jonny Johansson.
- Alexander McQueen.
- Mira Schenkel.
Foto: Beata Holmgren/Studio Femme