Populärt: Serietips Trender Filmtips Intervjuer Resguider

En månad med betalpåsar i klädbutiken – så har det gått

07 jul, 2017
AvHelena Sjögren
I juni började flera stora svenska klädkedjor ta betalt för plastpåsar. Initiativet tycks ha fått en märkbar skillnad på konsumtionen. "Det är bra att vi gjorde en gemensam lansering och nu har fler hakat på", säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson till Svenska Dagbladet.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Sedan den 1 juni måste butiker informera sina kunder om plastpåsarnas skadliga effekter på miljön, enligt en EU-förordning.

I samband med förändringen valde flera stora svenska klädkedjor att börja ta betalt för sina påsar. Ytterligare butikskedjor har också anslutit sig efter hand, skriver Svenska Dagbladet.

LÄS OCKSÅ: NU BÖRJAR KLÄDJÄTTARNA TA BETALT FÖR PÅSARNA

Enligt kedjorna själva är minskningen tydlig. Lindex uppskattar att endast runt 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse. Kappahl säger att mindre en hälften köper en påse.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Båda företagen säger också att mottagandet från kunderna enbart varit positivt.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR RASAR FOLK ÖVER ATT PLASTPÅSARNA KOSTAR

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till tidningen.

Eva Eiderström, chef för avdelningen Handla miljövänligt hos Naturskyddsföreningen, tycker att det är positivt att konsumenterna ställs inför ett val.

– När konsumtionen är omedveten tar man inte ställning till vad den kan ha för påverkan på miljön. Nu ställs konsumenterna inför ett aktivt val, säger hon till tidningen.

Annons