Forskning: Här är de bästa (och sämsta) julklapparna
Här är de bästa och sämsta julklapparna enligt vetenskapen:
Bra: Ge människor vad de vill ha
Visst har många av oss en idé om att överraskningsklapparna är de bästa. Lägg ner den tanken och håll i stället hårt i önskelistan. Enligt en studie som publicerades i Journal of Experimental Social Psychology blir de flesta av oss allra mest nöjda av att få precis det vi önskade oss. En liknande studie vid University of Texas at Austin kom fram till ett liknande resultat.
– Den som ger upplever ofta att deras överraskningspresent säger: ”Jag älskar dig.” Men för den som får blir det snarare: ”Hen lyssnar aldrig på mig”, säger Michael Norton, professor i marknadsföring vid Harvard Business School, till Forbes.
Bra: Tid är den bästa julklappen
Visst låter det klyschigt, men för många i dagens samhälle är tid en bristvara. Prylar i all ära, men att lägga pengar på tidsbesparande saker gör oss lyckligare, enligt en studie från Harvard Business School. Passa på att ge bort en matkasse, städhjälp eller något annat som kan spara tid i julklapp. Har du begränsad budget går det förstås lika bra att ge bort av din egen tid. Kanske kan du komma förbi och laga middag eller hjälpa till att passa barn.
Men det finns också anledning att vara lite försiktig.
– Jag vet inte om en kollega skulle tycka att en julklapp i form av städhjälp var omtänksam eller dömande, men i parrelationer verkar det fungera fint, säger Michael Norton till Forbes.
Bra: Ge bort ett presentkort
Presentkort har fått ett oförtjänt dåligt presentrykte och ses som lite tråkigt. Men det är ofta en uppskattad klapp. När National Retail Federation undersökte vad som var den mest önskade julklappen 2015 toppade presentkortet. Andra studier pekar också på att pengar är en uppskattad julklapp.
Bra: Klappar som håller i längden
Rejäla köksprylar och ett par ordentliga strumpor kanske känns som en lite tråkig julklapp i stunden, men den är uppskattad – i längden. Enligt en studie som publicerades i Current Directions in Psychological Science i december 2016 föredrar vi att få presenter som har lång livslängd. Presenter som kan användas i månader eller kanske år efter att klappen öppnats kommer att skänka mer glädje än vid själva julklappsöppningen.
Dåligt: Donera i deras namn
Att ge bort välgörenhetsgåvor i din julklappsmottagares namn kan verka som en generös julklapp. Kanske kan du till och med komma undan med tilltaget när det gäller familj och nära vänner, men i annat fall är det bäst att låta bli. I alla fall om vi ska tro forskningen. Enligt en studie som publicerades i Organizational Behavior and Human Decisions 2015 känner sig de flesta ”snuvade på konfekten”. Detta eftersom gåvan snarare fokuserar på ”den goda gärningen” än den som får presenten. I värsta fall upplever personen det som att du vill framställa dig själv i bättre dager genom din generositet, snarare än att du faktiskt ville ge dem en julklapp.
Dåligt: Betala bort ditt dåliga samvete
Dyrare är inte alltid bättre. Enligt en studie i Journal of Experimental Social Psychology tror många att prislappen kommer avgöra hur uppskattad presenten blir. När det kommer till julklappsshoppning väljer många av oss att ta i ordentligt för att visa hur mycket vi bryr oss. Men forskning visar också att mottagarna inte alls tycker att prislappen är särskilt viktigt, utan gåvan i sig.
Dåligt: Överkompensera inslagningen
Du vet redan att din julklapp inte riktigt håller måttet. Visst är det frestande att överkompensera med en lite för häftig inslagning med en riktigt stor rosett på toppen. Men låt bli ändå. Enligt data från Yale’s Association for Consumer Research är risken större att mottagaren blir besviken. Anledningen: Den överdådiga inslagningen triggar förväntningarna – som kanske inte ens fanns där från början. Plötsligt känns det som gåvan inte alls är i paritet med paketet den ligger i.
Dåligt: Lägg all tid på att vara unik
Om du har många namn på din julklappslista är det lätt hänt att du lägger alldeles för mycket tid på att försöka hitta den perfekta klappen för varje person. Sluta med det, säger vetenskapen. Enligt en studie som publicerades i The Journal of Consumer Research tenderar resultatet att bli bättre om du ger samma sak till flera personer. Risken med att försöka hitta den perfekta klappen till alla är att någon får en riktigt genomtänkt gåva på någon annans bekostnad. Särskilt om du försöker köpa presenterna vid samma tillfälle, skriver Huffington Post.