H&M-pojkens mamma talar ut efter kritiken
En reklambild för H&M skapade i veckan en enorm storm i sociala medier och därefter även i så gott som alla etablerade medier. En bild av en mörkhyad pojke, iklädd en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” fick tusentals människor att kritisera klädkedjan och anklaga dem för rasism.
Bilden nådde långt utanför Sveriges gränser och flera kända människor, bland annat popikonen The Weeknd, har kritiserat H&M offentligt. The Weeknd valde även att avsluta sitt samarbete med företaget. H&M tog bort bilden överallt, och lade sig platta för kritiken.
H&M erkänner att de gjort fel
I en kommentar säger de att de ångrar både själva trycket och att bilden togs: ”Vi kommer att se över våra interna rutiner för att undvika liknande situationer i framtiden. (…) Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader. ”
Men alla har inte förfasats. Nu har pojkens mamma talat ut om vad hon tycker om det hela – och hon tycker att uppståndelsen är överdriven.
En konversation hon hade på sociala medier har kopierats och delats på Instagram. Där skriver hon bland annat:
”Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt”.
Hon skriver att hon har varit med vid alla fotograferingar och att hon inte ser problemet. När hon ifrågasätts av kritiker svarar hon:
”Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt”.
Men många av de som kommenterar verkar inte vara nöjda med hennes förklaring. De menar i stället att hon är ignorant och bara säger så för att H&M har betalat henne. På hennes privata Instagram-konto har folk börjat trakassera henne med kommentarer om att hon är en förfärlig mamma och att hon borde skämmas.
Fortsättning följer.
Artikeln publicerades först på Cafe.se.