Hotelldirektören Nanna Waktel ger sina bästa karriärtips
”Äntligen!” är Nannas spontana svar på frågan ”Hur känns det?”.
– Det kunde inte bli bättre än Mallorca. Min mamma har ett hus utanför Palma och jag har tillbringat mina somrar på ön sedan Mallis var ett skällsord på 80-talet. Jag gillar öar, de går som en röd tråd i mitt liv. Jag växte upp på Särö och Orust, har hus på Färingsö och ska nu till Mallorca. Det känns som ett tecken för att jag gjort ett bra val.
Det var ett erbjudande som var för bra för att tacka nej till, som man brukar säga. Jag har länge tänkt att jag vill jobba med ett hotell utomlands, säger Nanna Waktel när vi ses i ett 35-gradigt Palma en sommardag före höstens öppning.
I skrivande stund är de åtta sviterna på Ocho Hotel & Kitchen fortfarande byggarbetsplats, men restaurangen börjar ta form. Öppningen av ett nytt hotell är såklart en jätteapparat vilket för Nanna – som har semester från det nuvarande jobbet som hotelldirektör på Elite Palace Hotel i Stockholm – innebär planering och möten… följt av planering och möten.
– Det är en hel del att hålla reda på. Men även om jag mentalt är mycket i det nya jobbet, känns det viktigt att göra mitt bästa på det nuvarande. Jag vill lämna det på ett bra sätt och tycker det är viktigt att leverera in i det sista.
General manager, hotelldirektör alltså. Det låter onekligen både mäktigt och spännande – men vad gör egentligen en sådan? Nanna Waktel sammanfattar sin roll som den som har det totala ansvaret för hotellets verksamhet. Vad det innebär i praktiken beror förstås på hotellets storlek, fas och verksamhet.
Ser man till de två arbetsplatser Nanna befinner sig på i nuläget skiljer de sig åt avsevärt: medan Elite Palace är ett stort hotell med tre hundra rum, hundra medarbetare och många utvecklingsprojekt (exempelvis byggs i nuläget ett stort spa och ett hundratal nya rum), är Ocho ett nystartat och intimt hotell med åtta rum och femton medarbetare.
– Men även om uppgifterna varierar och förutsättningarna ser olika ut, handlar min roll i grunden om detsamma: att skapa en behaglig känsla och miljö för gäster och personal.
Nu innebär Nannas nya tjänst som sagt mycket mer än ett byte av arbetsplats. Flytten till Spanien betyder bland annat att hon och sambon sedan tio år kommer pendla till varandra.
– Vi får prova oss fram och hitta ett upplägg som fungerar, men tanken är att han kommer hit under lite längre perioder. Han är restaurangägare så det passar honom att jobba intensivt en period, för att sedan ta en liten längre ledighet. Han är nog den som är mest glad för den här tjänsten – han får ju det bästa av två världar.
Förutom allt praktiskt en utlandsflytt för med sig – som att ordna ett spanskt personnummer och hitta det smidigaste sättet att ta sig till jobbet – stöter Nanna även på en rad ”kulturella skillnader”: företeelser som hon i förväg inte visste att hon behövde känna till.
– Jag har exempelvis märkt att många spanjorer inte svarar på mail förrän de har ett slutgiltigt besked. De svarar alltså inte för att bekräfta att de fått ett mail, utan först när ”dealen är klar”. I övrigt är det en hel del byråkratiska grejer att sätta sig in i. Det spanska systemet funkar inte riktigt som det svenska kan man säga… Men det är allt det där annorlunda som gör att hela grejen känns så spännande och kul. Och jag måste ha kul för att kunna göra ett bra jobb, ler Nanna.
Hur hamnade du i hotellbranschen?
– Jag jobbade som vd på Berns i Stockholm och upptäckte hur kul det är med hotell. Jag gillar jobb där man fokuserar på miljöer och möten och i hotellbranschen kan man verkligen ta det till sin spets. Där är relationen till gästerna dessutom oftast mer långsiktig än inom exempelvis restaurang och nattklubb.
Du arbetade tidigare inom modebranschen, bland annat som marknadschef på tidningen Bon och sedan på Rodebjer. Vilka lärdomar och erfarenheter har du tagit med dig till hotellbranschen?
– I båda branscherna finns ett stort och viktigt inslag av känsla och stil. Både som ledare och designer är det viktigt att ha en tydlig idé om vilken känsla man vill skapa och förmedla det till alla medarbetare. Det är lätt att tro att alla delar eller förstår din smak. Men för att få fram den där viktiga skarpheten i ett uttryck och varumärke måste man gång på gång säkerställa att alla är med på vilken känsla som ska förmedlas.
Hur klär du dig på jobbet?
– Hotellbranschen kräver att personalen har någon typ av klädkod, framför allt för att det skapar en tydlighet inför gästerna som snabbt ska kunna se skillnad på gäst och personal. Själv är jag rätt obekväm i traditionella kostymer och att arbeta i högklackat. Men det finns ju olika varianter på arbetskostymer. Viktigt är att det är ett skönt material och jag har gärna ett set, typ byxor och topp i siden, som jag varierar i olika färgställningar.
Vilken är den största utmaningen i hotellbranschen?
– Ett hotell har ofta en bred kundkrets där gästerna har olika slags behov och önskemål som ska bemötas, vissa reser i business och andra i nöje. Så du måste skapa något som passar många men som också är unikt. Och hela den transparens och konsumentmakt som i dag genomsyrar branschen, med gäster som sätter betyg och visar upp sina ”val” i sociala medier, innebär att du måste bemöta kundernas förväntningar både fysiskt och online. Dagens hotell handlar om så mycket mer än ett ställe att bo på. För många är det en identitetsmarkör som speglar dina livsstilsval i alltifrån vad du äter till vilka miljöer du vill förknippas med.
Ett hotell är i drift 24 timmar om dygnet vilket måste innebära att det ständigt finns saker att göra. Hur får du balans mellan arbete och privatliv?
– För mig känns det smidigare att inte göra en jättetydlig uppdelning mellan arbete och fritid. Jag behöver friheten i att kunna lägga upp jobbet som jag vill, men har ingenting emot att vara tillgänglig och svara på mail när jag är ledig. Men det där skiljer sig såklart från person till person.
Efter din ekonomiutbildning på Handels i Stockholm har du haft chefspositioner i en rad branscher, inom media, mode, restaurang, klubb och hotell. Vad är du mest stolt över i din karriär?
– Att jag oftast har haft väldigt kul på mina jobb. Och att jag alltid har försökt se till att de jag jobbar med har kul. Jag har insett att det där man kallar att ”göra karriär” inte funkar om jag inte tycker att det jag gör är kul och utvecklande. Vilket också gör att min bana ser lite krokig ut. Jag har mer valt tjänster på känsla än efter vad som traditionellt har setts som strategiskt.
Vilken är din största styrka på jobbet?
– Att jag är bra på lite av varje. Jag gillar att lära mig nya saker och är snabb!
Någon svaghet?
– Jag är rastlös. Och så är jag en perfektionist som behöver lära mig att det kan bli perfekt på många vis. Inte bara på mitt.
Har du ångrat något i din karriär?
– Ja, eller kanske inte direkt ångrat, men vissa saker har varit svårare än andra. Exempelvis har jag jobbat för många entreprenörer och har en god förståelse för dem och den dedikation som de oftast har. Samtidigt har de en tendens att inte alltid ha samma förståelse för sin personal och deras ”mål och karriärer”. Jag tänker att jag borde ha varit tydligare i min relation till dem. Och i kommunikationen kring förväntningar och mandat.
Spontant skulle jag säga att hotellbranschen verkar vara en mansdominerad bransch. Hur tar du, som kvinnlig chef, dig an det?
– Jag skulle säga att alla branscher är mansdominerade. För det handlar ju inte bara om antalet män på en arbetsplats utan att de nästan alltid innehar en större maktposition. Jag tar mig an det genom att vara medveten om det och inte förneka det. Att inte vifta bort saker genom att säga sådant som ”det där har jag aldrig märkt något av” är en klassisk könsneutral strategi många använder för att hantera icke-jämställd problematik. För att stå ut med saker som man uppfattar som orättvisa eller fel är det generellt bästa sättet att engagera sig och försöka göra något konkret för att förändra läget. Därför driver jag Bättre än de flesta, ett nyhetsforum om jämställdhet med syfte att sprida kunskap om fördelarna med ett jämställt samhälle.
Vad gör du om tio år?
– Då driver jag Casa Waktel, ett eget hotell där min sambo ansvarar för kök och restaurang. Självklart på någon ö – gärna i Spanien eller Turkiet.
Av: Sofia Edgren
Foto: Pernilla Danielsson & Anders Hallberg
Fakta: Nanna Waktel
Namn: Nanna Waktel.
Ålder: 42 år.
Bor: Mallorca och Färingsö.
Aktuell: Blivande general manager på nyöppnade Ocho Hotel & Kitchen i Palma.
Här är Nannas 3 bästa karriärtips
• Ordet karriär likställs ofta med att avancera för att nå en högre position, mer ansvar och/eller lön. Jag tycker det är viktigt att fråga sig ”vad är min drivkraft och vad är karriär för mig?”. Fundera ärligt på vad som motiverar dig. Att ha mer ansvar, utvecklas, tjäna mer pengar eller ha mer makt? När du vet det är det lättare att fatta beslut om vilken väg du ska gå.
• Innan du tackar ja till en ny roll eller samarbetspartner – ha modet att vara tydlig och gå igenom båda parters förväntningar. Dina förväntningar på din nya uppgift, chef eller samarbetspartner och vad som förväntas av dig.
• Enkelt men svårt: Gör ett bra jobb. Det finns inga genvägar, man kan visserligen ha tur, men oavsett gäller det att alltid göra sitt bästa. Det är extra viktigt i vissa situationer, som när man ska avsluta en tjänst eller samarbete. Man vet aldrig hur och var man möts igen.