IKEA samarbetar med modedesigner i ny kollektion
Katie Eary är en brittisk designer som till vardags i huvudsak designar herrkläder. Som modeskapare har hon alltid ambitionen att tänja på gränserna och utforska nya sätt att se på herrmode genom starka mönster och färgkombinationer. Katie själv älskar möbler och inredningsobjekt och fick i samarbetet med IKEA möjlighet att utforska ny, okänd, mark.
Kollektionen har fått namnet GILTIG och smyglanseras ikväll under ELLE Decoration Swedish Design Awards där gästerna på plats blir de första som får se kollektionen. Den är den första i en serie samarbeten med olika modeskapare och ett sätt för IKEA att utforska nya metoder och tekniker.
– Vi kan lära oss mycket av modeskapare och hur de arbetar med färg, grafik, mönster och form. De måste ständigt förnya både sig själva och sitt arbete. De är vana vid att ligga i framkant när det gäller utveckling av print- och färgteknik, säger Henrik Most, kreativ ledare på IKEA of Sweden.
Vi fick en exklusiv intervju med Katie kring kollektionen och samarbetet och bad henne berätta om sina förväntningar och tankar inför lanseringen – och hur hennes egen soffa hemma ser ut.
Vad var den största utmaningen när du skulle skapa en kollektion för IKEA?
– Den största utmaningen var att bryta sig loss från IKEA-normen. Jag ville göra något som verkligen stod ut, något som IKEA aldrig har gjort förut – iögonfallande rikt på färg och fullkomlig galenskap.
Kollektionen utgår från köket och är baserad på en ”galen middagsfest med fiskar som hoppar på tallrikarna, skålar som möter din blick och koppar till bredden fyllda med katter” enligt Katie själv.
Vad är det bästa med köket?
– Köket är hemmets hjärta. Det är där du dricker vin med dina vänner medan du lagar mat, det är där du spenderar kvalitetstid med familjen när ni äter tillsammans, det är, i mina ögon, det viktigaste rummet i huset.
Vilka är dina förväntningar på kundernas reaktioner?
– Jag tror att de antingen kommer att älska eller hata det. Det är en kollektion för instagramgenerationen, något roligt och knäppt som kan lysa upp rummet, ett samtalsämne i vilket rum som helst. Jag hoppas den kan föra in in humorn i folks hus och lägenheter.
Hur mycket av kollektionen finns redan hemma hos dig?
– Ingenting ännu, men så fort jag kan lägga vantarna på det så – jag vill ha allt!
Bland produkterna finns bland annat matporslin, lampskärmar, bäddtextilier, tygpåsar och t-shirts, ikväll visas den för första gången på ELLE Decoration Swedish Design Awards. Då blir de 600 inbjudna gästerna de första som får se kollektionen live.
Vad är din relation till inredningstidningar? Vilka läser du själv?
– Jag har aldrig riktigt fastnat för inredningstidningar… men jag är ett fan av Wallpaper.
Hur ser din vardagsrumssoffa ut?
– Den är helt täckt av alldeles för många kuddar och massa skinn i olika färger. Pricken över i:et är mina två stora katter som älskar att krypa upp bland alla överkast och kuddar, det är mycket mysigt.
Kollektionen finns att köpa på alla svenska IKEA-varuhus från den 15 april och så länge lagret räcker. Se de första bilderna från kollektionen här.