Instagram lanserar ny shoppingfunktion – och H&M hoppar på tåget
Instagram tar ett steg in i e-handeln och introducerar möjligheten att shoppa direkt i appen, det offentliggjorde de nyligen på sin blogg.
Tjänsten är en utveckling av deras tidigare Instagram shopping-funktion där annonsörer kan tagga sina bilder med prislappar som går att klicka på för att få mer information om produkten. Nyheten nu är att man via en ny ”Checkout on Instagram”-knapp kan genomföra sitt köp och betala direkt i appen.
Namn, adress och fakturauppgifter behöver man bara fylla i första gången man shoppar via Instagram, och alla notifikationer om sin beställning får man sedan i appen.
”Från ett konsumentperspektiv är vi ute efter att kunna bygga en komplett shoppingupplevelse”, säger Instagrams produktchef Vishal Shah till tidningen Wall Street Journal.
Den nya funktionen testat just nu i USA
För oss i Sverige dröjer det dock innan vi kan få ta del av Instagrams nya funktion. Möjligheten att kunna shoppa direkt från Instagram kommer nämligen initialt bara att fungera på den amerikanska marknaden, och något datum för när funktionen äntrar andra länder är inte kommunicerat.
Bland de varumärken som är ansluta till den nya funktionen hittar vi främst mode- och skönhetsmärken, däribland H&M, Zara, MAC Cosmetics och NARS.
Varumärken som är anslutna till Checkout on Instagram
Adidas
Anastasia Beverly Hills
Balmain
Burberry
ColourPop
Dior
H&M
Huda Beauty
KKW
Kylie Cosmetics
MAC Cosmetics
Michael Kors
NARS
Nike
NYX Cosmetics
Oscar de la Renta
Ouai Hair
Outdoor Voices
Prada
Revolve
Uniqlo
Warby Parker
Zara
På sin blogg meddelar Instagram att listan över anslutna varumärken kommer att fyllas på successivt.
Foto: TT/Shutterstock