Stina Andersson gör bekvämare skor för kvinnor
Blunda och föreställ dig de finaste av italienska, läderdoftande traditioner från det milanesiska sko-distriktet. Tänk sedan på en multifunktionell rymdfarkost inredd med världens mest stötdämpande material, utvecklat och patenterat av självaste Nasa. Kombinera de två ytterligheterna, liksom låt dem smälta samman, och du har Stina Anderssons affärsidé framför (eller kanske på) dina fötter.
Med ett elegant grepp runt klacken på en av de ceriserosa pumpsen i mjuk mocka ser sig vd:n och grundaren av Stinaa. J omkring i pop up-butiken och intygar att det ligger kärlek och stor expertis bakom varenda sko på de mässingsbeklädda hyllorna. Att det döljer sig 30 år av ortopedteknisk utveckling bakom 8-centimeters-klacken hon har i sin hand är nästintill omöjligt att se.
– Du anar inte hur mycket jag önskar att de här skorna fanns när jag själv gifte mig. Jag klarade mig halvvägs genom middagen innan jag sparkade av mig klackarna och dansade barfota resten av kvällen, säger Stina.
Intervju med Stina Andersson bakom märket Stinaa.J
Kan man säga att det var blåsorna och de brännande fotsulorna som blev startskottet på din nya karriär?
– Exakt. Jag älskar känslan som ett par högklackade skor ger mig, men jag tröttnade på att få ont i fötterna. Dessutom kände jag av problem med både knän och rygg. Det fick mig att ifrågasätta branschen som sådan. Hur kan man designa skor för oss kvinnor endast baserat på utseende, utan en tanke på hur vi mår i dem? En av våra största skodesigners har vid tillfälle sagt att det är meningen att kvinnor ska få ont i fötterna av att bära hans skor. Det är så otroligt provocerande. För mig är den högklackade skon en maktsymbol, jag ville ge tillbaka den till oss kvinnor och bestämde mig för att hitta en lösning.
Gick du typ raka vägen in och sa upp dig från PR-byrån där du jobbade, eller hur gick det till?
– Jag hade länge drömt om att starta eget men inte riktigt vågat ta steget. Jag trivdes med mitt dåvarande jobb och när jag fick erbjudandet om fast anställning visste jag att jag stod i ett karriärmässigt vägskäl. Jag tvekade in i det sista. Strax innan jag skulle träffa min chef ringde jag en vän och frågade om jag skulle våga hoppa … och jag hoppade!
Du var den klassiska duktiga flickan i klassrummet hemma i det lilla samhället utanför Sundsvall. Klipp till karriärist i Stockholm, är du fortfarande ”duktig”?
– Det tror jag. Jag kämpar fortfarande med prestationskrav och vill alltid göra alla nöjda. Skillnaden är att jag har självförtroende att stå upp för mig själv och mina åsikter nu. I dag duckar jag inte en konflikt.
Hundratusentals 3D-skannade fötter från europeiska ortopedtekniker la grunden till Stinaa. J, berätta!
– Startskottet var min första lunch med Peter Hedström, vår ortopedtekniska expert. Jag hade en vision, han hade en lösning och jag startade bolaget veckan därpå. Stinaa. J grundades 2015 och lanserades 2016, men tekniken har arbetats fram under tre decennier. Peter har behandlat kvinnor och män i 30 år, och under den tiden har han samlat ihop en unik databas från hela världen. Det är den datan tillsammans med hans kunskap som ligger till grund för våra patenterade lösningar.
Italienskt hantverk i kombination med världens mest stötdämpande material från NASA. Ni gör inga vanliga skor direkt?
– Vi bygger våra skor inifrån och ut och tar medvetna beslut i varje steg för att skapa en så anatomiskt korrekt och stöttande sko som möjligt. Sulan tillverkas av NASA:s stötdämpande material på ett recept som är framtaget av vår ortopedexpert. Men det fina är att det inte syns på designen.
Hur får man med en gigantisk organisation som NASA på en sådan här grej?
– NASA ligger bakom en mängd olika material som de har forskat fram till sina verksamheter. Vissa av dessa patenterade material har de gjort tillgängliga för externa aktörer, som det som våra sulor är tillverkade av.
Även ni har patent på era lösningar, hur gör man för att få det?
– Det är en lång och tidskrävande process. För oss tog det nästan ett år att få vårt fösta patent godkänt. Man börjar med att utreda sannolikheten att patentet kommer gå igenom – är det tillräckligt unikt? Nästa steg är att beskriva det där unika i text och bild. Sedan utreds ansökan av patentverket under några månader. Det är vanligt att man får komplettera med ytterligare information under tiden.
Det måste varit nervöst att vänta på beskedet?
– Förstås. Vi har investerat otroligt mycket tid och kunskap i våra patent och det hade känts väldigt jobbigt att inte kunna skydda vår teknologi. Det var en enorm lättnad när jag till slut fick hålla godkännandet i min hand. Vi lämnade in en ansökan för ytterligare ett patent i höstas som vi nu nervöst väntar svar på.
Din satsning är så modig … och omfattande. Tvekade du någonsin?
– Klart att jag har känt att jag kanske har tagit mig vatten över huvudet ibland. Men jag är civilingenjör i grunden och att lösa problem är min naturliga drivkraft. Så här i efterhand räcker det med att möta en kund som skiner upp efter att ha provat en sko. Många som kommer in här har inte haft klackar på flera år. Det känns speciellt att hjälpa dem tillbaka till känslan som klackarna ger.
Men i dag är du mer modedesigner än ingenjör?
– Ja, det kan man ju säga, men jag har turen att kunna skissa med ord i stället för med papper och penna. När vi tar fram en ny design åker jag ner till fabriken i Italien och så går vi igenom allt tillsammans. Expertisen som bor mellan väggarna där är helt otrolig, jag har fått lära mig ett fantastiskt hantverk.
Hur finansierar man en sådan här apparat?
– Jag och min man Johan är tillsammans de största investerarna. Han är ordförande och jag är vd. Vi bollar idéer vid middagsbordet men investerarfrågor tar vi vid våra formella styrelsemöten tillsammans med de övriga aktieägarna. J:et i varumärkesnamnet står för Johan. Han är min stöttepelare och det är han som har inspirerat mig till att driva eget. Vi har en fem månaders bebis där hemma så det har förstås varit en utmaning för oss att bolla det samtidigt som vi lanserat Stinaa.J. Men det har gått bra, man ska inte underskatta hur mycket jobb man kan få gjort under en barnvagnspromenad.
Vad har varit den största utmaningen?
– Att kombinera mode med det ortopediska. Att få två ytterligheter att prata med varandra när den förs-ta reaktionen från båda parter var att det aldrig skulle gå. Nu är utmaningen att få kvinnor som redan köper skor i den här prisklassen att förstå att de borde investera lite mer i sig själva.
Går du själv i högklackat hela dagarna nu?
– Absolut! Men jag varierar höga klackar med våra låga skor. Jag går lätt Djurgården runt i våra ballerinaskor, de klassas som ortopediska och kan faktiskt läka både hälsporre och ryggproblem.
Vad är nästa move?
– Snart är vi redo att expandera till nya marknader och håller tummarna för att det blir verklighet under 2017. Målet är att ”empower” och stärka kvinnor över hela världen. Problemet är ju minst sagt globalt.
Drömfötter att pryda?
– Michelle Obamas. Hon är den ultimata powerkvinnan!
Av Josephine Blix Foto Emma Svensson