Män målar sina naglar i kampanj mot våld mot barn
Vi minns alla när kända personer började hälla iskallt vatten över sig själva i den så kallade ”Ice bucket challenge” för att öka medvetandet kring sjukdomen ALS. Efter att först ha varit kritiserad för att bagatellisera sjukdomen visade det sig att den virala trenden gav resultat – bara i Sverige samlades tre miljoner kronor in till forskning.
Nu har en ny form av utmaning börjat cirkulera. Kampanjen kallas för ”Polished man” och går ut på att stoppa våldet mot barn.
”Ett av fem barn faller offer för fysiskt eller sexuellt våld innan de fyller 18. Det är ett för mycket. Det ska inte göra ont att vara barn och vi har alla makten att förändra detta,” lyder beskrivningen av kampanjen.
Själva kampanjnamnet är en uppmaning till män att uppföra sig på ett ”städat” sätt, och därför har symbolen för kampanjen blivit en lackad nagel (från engelskans ord för nagellack, nail polish).
Kampanjen vänder sig till män eftersom att 90 procent av alla sexuella övergrepp mot barn utförs av just män.
”Men det innebär inte att vi pekar ut något. Vi ber helt enkelt män att visa vägen, att starta samtal och utmana den kulturen… Att vara en ‘Polished Man’ innebär att du inte vänder de utsatta ryggen. Du höjer din röst – och din nagel – och säger ifrån…”
Några av de kända ansikten vi redan sett delta i kampanjen är Hemsworth-bröderna Liam, Chris och Luke, Zac Efron och surflegendaren Kelly Slater.
Kampanjen pågår i oktober månad och har hittills gett donationer på 550 000 dollar, ungefär fem miljoner kronor.
Bra gjort! Vi får aldrig glömma att stå upp för våra unga och utsatta.
LÄS OCKSÅ: Nike hyllar kvinnliga atleter i ny kampanj
Chris Hemsworth
Zac Efron
Luke Hemsworth
Liam Hemsworth
Den här filmen ger ytterligare förklaring till kampanjen.