Karriärcoachen Petra Stenqvist: "Våga ge upp kontrollbehovet!"
En industribyggnad i utkanten av Vasastan, en ståldörr i ett anspråkslöst trapphus. Först undrar jag om jag har kommit fel för det tar minst fem minuter av enträget ringande på dörren innan någon öppnar.
Men väl inne råder inga tvivel, Petra Stenqvists Experience center ser ut som arketypen för ett coolt kontor på 2000-talet. Pingisbord, post-it-lappar, sittpuffar, bra kaffe, neonskyltar. Verkstäder med sågar och 3D-printers bakom glasrutor. En jättestor dinosaurie i kapprummet. Lite som ett lyxigt fritids.
– Ja, visst är det härligt, säger Petra i det gröna inglasade konferensrummet A walk in the park och börjar prata om prototyping, sandboxen, customer facing, design sprints, emerging technologies och AI-workshops med ett lingo och i en fart som är svår att hänga med i.
Men vänta nu, vi börjar med ”upplevelse-center” – vad är det? Revisionsjätten PwC köpte för ett år sedan varumärkesbyrån Pond där Petra Stenqvist var VD och inrättade ett Experience center. Här kan företag få varumärken och digitala strategier tillspetsade, och nya produkter och tjänster utvecklade och testade. På plats. Väldigt konkret.
– Vi har arbetat fram en prototyp för Vattenfall för att köpa och leva med solceller och jobbar med ett projekt med bland andra UNHCR för att skapa ett bättre mottagande av ensamkommande flyktingbarn, säger Petra när jag ber om exempel.
– Utmaningarna för företag blir mer komplexa för varje dag, med nya tjänster och flöden, och olika specialister. Här tror vi på ”the power of perspectives”, om människor med olika kompetenser och bakgrund simultant försöker lösa en utmaning är sannolikheten att lyckas större.
Petra Stenqvist är CXO, Chief experience officer, och beskriver sitt jobb som 8 av 10 på kreativitetsskalan.
– Jag skulle säga att minst 50 procent av min arbetsdag består av möten, antingen med mitt team eller med uppdragsgivare. Resterande 50 procent lägger jag på research, skapa presentationer och offerter samt att designa processer.
Hon är också en utpräglad chefstyp.
– Jag har gjort sådana här personlighets-tester, när man blir en färg. Jag blev superröd och frågade kursledaren vad det betyder, han sa ”tja, om det är krig är det ju nån jävel som måste resa sig och ropa skjut. Du är en sån”.
Har du varit chef sedan du var liten?
– Ja, det finns nog bilder från lekparken där jag står och pekar med hela handen, haha. Jag tror absolut att man föds med ledarskapsförmågor. Men jag växte heller inte upp med den traditionella karriärs-bilden: plugga, in på rätt företag, klättra uppåt … Pappa är entreprenör och företagsledare så det var snarare ”varför jobba för någon annan när man kan jobba för sig själv?”
I skolan då?
– Jag är ganska introvert, så kanske lite av en ensamvarg som gillade att leda. Stora cocktailfester ger mig ingen energi, det är det värsta jag vet. Det är så sjukt skönt att vara för sig själv!
Sedan blev det Göteborgs universitet?
– Jag började på Handels i Göteborg, men under en kurs i redovisning stod jag inte ut längre, det var för tråkigt. Så då läste jag medie- och kommunikation, internationella relationer, psykologi, sociologi och upp-skattade det verkligen. Jag tycker inte att man ska plåga sig genom en utbildning.
Vilket var ditt första jobb?
– Jag flyttade till Stockholm och började på Universum, som då var lite av en plantskola och en bra inkörsport. Några år senare var jag med och startade en av Stockholms första webbyråer, Sthlm New Media.
Hur gick det?
– Bra! Vi gick ihop med en annan byrå, Moonwalk, och köpte sedan ut den precis före dotcom-kraschen 2000. Vi gick i personlig borgen för att få checkkredit, jag var VD och köpte en mörkblå kostym när jag skulle gå till banken … Vi var så pressade. Vid ett tillfälle gick vi i ledningen in på kontorets minsta rum och hade ett krismöte. Vad är det värsta som kan hända? Bolaget går i konkurs. Överlever vi det? Ja. Så det var bara att köra.
Sedan har du utvecklat och sålt byråer på löpande band, känns det som?
– Jag har gjort två större och en mindre försäljning, och det är ett sätt att tjäna pengar men framför allt en enorm tillfredställelse. Det är inte så många som lyckas sälja sina bolag, det ska man ha i åtanke. Ett bra betyg, att bygga upp ett företag som någon annan vill köpa.
Vad har du för råd när det gäller företagande?
– Att inte underskatta att det handlar om att göra saker, genomföra och hålla ut. Att brainstorma fram idéer kan vem som helst göra. Så tänk inte – gör! Det handlar om att avdramatisera också, om man går runt och tänker på 70 anställda som har lån och är beroende av en … Jag menar inte att man inte ska ta det på allvar, men det är hämmande att gå runt och tänka för seriöst.
Har du drivit företag med vänner?
– Nej, men jag har jobbat med flera personer i 20 år och vi har blivit otroligt tajta. Det kan vara jätteknepigt att starta företag med en nära kompis, det lockar fram nya sidor hos en. Jag skulle inte rekommendera det.
Vilka är dina bästa ledarskapsråd?
– Våga ställa de naiva frågorna – säg, vänta stopp nu, jag fattar inte! Oftast är det inte den som frågar som är korkad, utan den andra som förklarat illa. Det är svårt att göra det komplicerade enkelt och inte gömma sig bakom intellektuell snårighet.
– Även om budskap är svåra, så har jag insett att människor känner sig mer respekterade om man är ärlig.
– Och om du har kontrollbehov, ge upp det. Micro management är det värsta jag vet!
Lever du som du lär?
– Jag får ofta feedbacken att jag ger extremt mycket frihet under ansvar och att jag är transparent.
Vad önskar du att du hade vetat för tio år sedan?
– Att jag hade insett hur viktigt det är att vara värderingsstyrd och att omge sig med människor som också är det. Det måste inte vara att ”do good”, men man måste vilja något annat. Är man bara in it for the money blir det kortsiktigt.
För 20 år sedan?
– Att det efter dotcom-kraschen kommer en massa andra saker. Då var det rörigt.
Och 30?
– Att jag begripit hur stark intuition jag har!
Finns det något du ångrar i din karriär?
– Att jag ibland varit lite för snabb med att agera. I dag har jag lärt mig att det väldigt ofta lönar sig att sova på saker och ting.
Vad har varit svårast?
– Att hålla motivationen uppe även i stunder när allt ser ganska mörkt ut.
Lättast?
– Att ha drivet. Det sviker mig sällan. Även om jag ibland tappar motivation så klarar jag ändå att köra på.
Är du en person som sätter konkreta mål med tidsplaner?
– Nej.
Vilka är din karriärs avgörande ögonblick?
– När jag sålde en av mina tidigare byråer till ett internationellt nätverk. Min hittills bästa affär.
Vad har du gjort med pengarna?
– Jag har låtit en bankgubbe ta hand om det – jag köpte ett fantastiskt sommarhus, sedan får jag se. Pengar är en inte synonymt med lycka eller framgång, det bästa med kapital är att man får frihet.
Skulle du kunna leva på pengarna?
– Jag skulle kanske inte kunna leva i sus och dus, men jag skulle kunna kasta in handduken, ja.
Men du verkar ärligt talat inte särskilt intresserad av det?
– Det är ju så kul att jobba, att vara i ett sammanhang! Och jag skulle bli olycklig om jag inte fick intellektuell stimulans. Men någon gång vill jag starta ett företag som har en egen produkt eller tjänst. Det har jag kvar i karriären. 
Namn: Petra Stenqvist.
Ålder: 47 år.
Yrke: Chief Experience Officer och digital strateg.
Bakgrund: Startade sin första webbyrå i slutet av 1990-talet.
Familj: Jakob, regissör, Lowe, 16, och Esther, 12.
Bor: På Södermalm i Stockholm.
9 snabba med Petra Stenqvist
Motto: Se alltid till att ha en backupplan så att du kan gå ut genom dörren.
Viktigast i min kontaktlista: En bästis och dem som jag jobbar med här i ledningsgruppen.
Sociala medier: Det enda som är lite kul är Instagram. Jag är en tjuvkikare.
Sms eller ringa: Älskar sms!
Tänker på jobbet: Typ alltid.
Boken som påverkat mig mest: Läste The handmaid’s tale som 17-åring och den gjorde ett djupt intryck. Att sen få återuppleva boken i form av en serie påverkade mig ännu mer. Kan inte låta bli att tänka på att det på vissa platser nästan är så här skruvat. Otäckt!
Hobby: Jag har börjat rida. Det är perfekt, det går inte att tänka på annat på hästryggen.
Semesterdröm: Att jag ska vara ledig. Galet länge.
Insikt: Återhämtning är viktigt.
Foto: Alma Vestlund